PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1959

Kieszonkowiec

Dramat , Kryminał, Thriller, Francja, 99 min
plakat: Kieszonkowiec
Reżyseria: Robert Bresson
Scenariusz: Robert Bresson
Opis filmu
Michael, młody paryżanin, wręcz nałogowo uprawia kradzieże kieszonkowe. Choć jest typem – otoczonego książkami – wrażliwego intelektualisty, jego prawdziwą namiętnością stało się okradanie innych ludzi. Nawet po wyjściu z więzienia, gdzie siedział za swą inicjacyjną kradzież, bez specjalnych wahań postanowił kontynuować – choć bez trudu dostałby dobrze płatną, uczciwą pracę – swój przestępczy proceder. Po prostu Michael uważa, że dokonywanie kieszonkowych kradzieży jest jego życiową pasją. Po śmierci matki z coraz większą pilnością doskonali więc – pod fachowym okiem mistrza kieszonkowców – swe umiejętności. Nie kradnie dla wartości, pozyskanych w ten sposób dóbr, a dla samej istoty kradzieży, czyli przeżycia dość ryzykownych chwil oraz satysfakcji z udanego skoku. Przestępcze poczynania samotnego chłopca już jakiś czas śledzi komisarz policji. Długo wstrzymuje się z aresztowaniem Michaela, cierpliwie go obserwując, zafascynowany mistrzowskimi umiejętnościami młodego przestępcy.

„Kieszonkowiec” Roberta Bressona jest inspirowany „Zbrodnią i karą” Fiodora Dostojewskiego. To opowieść o dążeniu do doskonałości, choć bohater czyni to w zdecydowanej opozycji do panującego porządku moralnego i prawnego. Właśnie jego naruszenia mają zapewnić wewnętrzną harmonię. Bresson, mistrz filmowej ascezy, znalazł w Martinie Lassalle, który wcielił się w tytułowego bohatera, odtwórcę wręcz idealnego. Tu nie słowa są najważniejsze – podobnie jest w innych filmach tego francuskiego reżysera – a zbliżenie twarzy, grymas ust, drobny gest, one mogą powiedzieć znacznie więcej. Bresson to wspaniały dokumentalista ludzkich wnętrz. Jego filmy nie opowiadają, a raczej kontemplują pewne psychiczne stany swych bohaterów. Bardzo pomocne w tym są zdjęcia preferującego plany bliskie i średnie Léonce-Henry’ego Burela, bliskiego współpracownika Bressona. „Kieszonkowiec” stanowi swoistą kontynuację „baletu rąk” ze zrealizowanej trzy lata wcześniej – równie doskonałej – „Ucieczki skazańca” (1956).
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1959
KRAJ PRODUKCJI:
Francja
JĘZYK PRODUKCJI:
francuski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Kryminał, Thriller
PREMIERA ŚWIAT:
grudzień 1959
TYTUŁ ORYGINALNY:
Pickpocket
TYTUŁ INNY:
Diario di un ladro
PRODUKCJA:
Compagnie Cinématographique de France
Dane techniczne
CZAS:
99 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,37:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll