PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1958

Windą na szafot

Kryminał, Thriller, Dramat , Francja, 88 min
plakat: Windą na szafot
Reżyseria: Louis Malle
Opis filmu
Obrotny przedsiębiorca Simon Carala zatrudnia byłego oficera wojsk spadochronowych, Juliana Taverniera, który romansuje z żoną pracodawcy, Florence. Kochankowie postanawiają pozbyć się mężczyzny i w tym celu wymyślają „zbrodnię doskonałą”, zapewniając sobie wcześniej dobre alibi. Po dokonanym morderstwie Julian wraca jednak na miejsce zbrodni, aby usunąć pozostawiony ślad. Nieszczęśliwie zatrzaskuje się w kabinie windy, która zostaje odcięta od dopływu prądu. Florence zaczyna jego poszukiwania po całym Paryżu.
Tymczasem samochód Juliana kradnie para zakochanych, Weronika i Louis. W podmiejskim hotelu nawiązują oni znajomość z Niemcami. Z czasem chłopak zaczyna obawiać się, że nowi znajomi domyślają się pochodzenia samochodu z kradzieży. Zbieg okoliczności powoduje, że Ludwik zabija turystów za pomocą rewolwera znalezionego w skradzionym aucie. Kochankowie uciekają i w mieszkaniu Weroniki zażywają lek nasenny.
Po dobie spędzonej w windzie Julianowi udaje się oswobodzić. Policja obciąża go morderstwem na Niemcach, a wobec braku dowodów uznaje śmierć Carala za „zbrodnię doskonałą”. Florence dowiaduje się o złodziejach samochodu i przerzuca na nich winę za śmierć turystów. Niespodziewanie brakującym dowodem zbrodni na Carali staje się aparat fotograficzny, na którym uwiecznione zostały czułe pozy Florence i Juliana.

Film w reżyserii Louisa Malle’a jest adaptacją powieści Noëla Calefa. Kryminalna intryga została ukazana w klimacie filmów noir i uzupełniona przez znakomitą muzykę Milesa Davisa. Film, uznawany za początek francuskiej Nowej Fali w kinie, łączy autorskie spojrzenie z inspiracjami klasyką w wydaniu Bressona i Hitchcocka. Konstrukcja filmu jest zarazem precyzyjna i swobodna, opiera się na klasycznym suspensie, ale w atmosferze można wyczuć otwarcie na inną rzeczywistość oraz przestrzeń duchową bohaterów. W oryginalny sposób został przedstawiony wątek miłosny: kochankowie właściwie nigdy nie spotykają się na ekranie, widać ich razem jedynie na zdjęciach wywołanych z aparatu. Nietypowo, gdyż w naturalnym oświetleniu, bez upiększeń, w stylistyce kina dokumentalnego został również sfotografowany Paryż.. Nowatorstwo „Windą na szafot” wiąże się ponadto z tematyką młodych przestępców, ich naiwnością, okrucieństwem oraz buntem. Niespokojni, narwani są również w tym filmie Florence i Julian, którzy kwestionują ówczesne normy moralne, a zabójstwo Caraly traktują w sposób symboliczny jako zrzucenie brzemienia doświadczeń wojennych.
Adam Wyżyński
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1958
KRAJ PRODUKCJI:
Francja
JĘZYK PRODUKCJI:
francuski, niemiecki
RODZAJ / GATUNEK:
Kryminał, Thriller, Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
29 styczeń 1958
TYTUŁ ORYGINALNY:
Ascenseur pour l'échafaud
TYTUŁ ANGIELSKI:
Elevator to the Gallows
TYTUŁ INNY:
Elevator to the Scaffold / Frantic/ Lift to the Scaffold
PRODUKCJA:
Nouvelles Éditions de Films (NEF)
Dane techniczne
CZAS:
88 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,66:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll