Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1954
Na nabrzeżach
Dramat , Kryminał, USA, 108 min
Reżyseria: Elia Kazan
Scenariusz: Budd Schulberg
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (33)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (15)
zwiń listę
Opis filmu
Powiązany z mafią szef związków Johnny Friendly rządzi żelazną ręką dokami Nowego Jorku. Policja zdaje sobie sprawę ze współudziału Fiendly’ego w kilku morderstwach, ale udaje głuchą. Były bokser Terry Malloy dzięki swemu bratu, skorumpowanemu prawnikowi, dostaje pracę w komórce Związku Dokerów. Jest świadomy licznych nieprawidłowości, ale milczy. Do czasu, kiedy poznaje Edie, siostrę zamordowanego dokera, który buntował się przeciwko związkowym przywódcom. Terry dowiaduje się prawdy od ojca Barry’ego, kapelana dokerów, który obciąża go współodpowiedzialnością za tę zbrodnię. Kiedy ludzie Friendly’ego napadają na księdza Barry’ego, Terry zgadza się zeznawać przed Portową Komisją Dochodzeniową. Dotkliwie pobity przez ludzi szefa związków nie zamierza wycofać zeznań, co okazuje się impulsem do działania dla zdezorientowanych machinacjami Związków Dokerów robotników portowych.
Film „Na nabrzeżach” uważany jest za czołowe, jeśli nie najważniejsze, dzieło z nurtu związkowego w kinie amerykańskim. Zrealizowane na podstawie cyklu artykułów prasowych poświęconych korupcji w nowojorskich dokach dzieło stało się dla Elii Kazana okazją do ukazania zagadnienia w formule niemal paradokumentalnej. Przede wszystkim jednak film odebrano jako metaforę działalności głośnej Komisji ds. Działalności Antyamerykańskiej senatora McCarthy’ego, a zwłaszcza stających przed nią informatorów, wywodzących się także z Hollywood, i wskazujących swoich kolegów jako działaczy komunistycznych (Kazan, co wyszło na jaw kilkadziesiąt lat później, był jednym z takich informatorów). Osobną wartością filmu jest sugestywne aktorstwo – zwłaszcza Marlona Brando - oraz muzyka Leonarda Bernsteina (jego jedyna kompozycja powstała z myślą wyłącznie o filmie), zapowiadająca musical „West Side Story”, rozgrywający się w podobnym środowisku i komponowany przy wykorzystaniu podobnego kontrastu między subtelną sytuacją emocjonalną i dokumentalnym wręcz realizmem tła. „Na nabrzeżach” jest laureatem ośmiu Oscarów, w tym za film roku, reżyserię, scenariusz i aktorskie kreacje Evy Marii Saint i Marlona Brando.
Film „Na nabrzeżach” uważany jest za czołowe, jeśli nie najważniejsze, dzieło z nurtu związkowego w kinie amerykańskim. Zrealizowane na podstawie cyklu artykułów prasowych poświęconych korupcji w nowojorskich dokach dzieło stało się dla Elii Kazana okazją do ukazania zagadnienia w formule niemal paradokumentalnej. Przede wszystkim jednak film odebrano jako metaforę działalności głośnej Komisji ds. Działalności Antyamerykańskiej senatora McCarthy’ego, a zwłaszcza stających przed nią informatorów, wywodzących się także z Hollywood, i wskazujących swoich kolegów jako działaczy komunistycznych (Kazan, co wyszło na jaw kilkadziesiąt lat później, był jednym z takich informatorów). Osobną wartością filmu jest sugestywne aktorstwo – zwłaszcza Marlona Brando - oraz muzyka Leonarda Bernsteina (jego jedyna kompozycja powstała z myślą wyłącznie o filmie), zapowiadająca musical „West Side Story”, rozgrywający się w podobnym środowisku i komponowany przy wykorzystaniu podobnego kontrastu między subtelną sytuacją emocjonalną i dokumentalnym wręcz realizmem tła. „Na nabrzeżach” jest laureatem ośmiu Oscarów, w tym za film roku, reżyserię, scenariusz i aktorskie kreacje Evy Marii Saint i Marlona Brando.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1954
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Kryminał
PREMIERA ŚWIAT:
18 lipiec 1954
TYTUŁ ORYGINALNY:
On the Waterfront
PRODUKCJA:
Columbia Pictures Corporation, Horizon Pictures
Dane techniczne
CZAS:
108 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,37:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024