Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1962
Pasażerka
psychologiczny, Wojenny, Polska, 58 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (10)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (16)
zwiń listę
Opis filmu
Dramat psychologiczny, rozgrywający się w dwóch płaszczyznach czasowych: współcześnie i w obszernych sekwencjach retrospekcji w hitlerowskim obozie koncentracyjnym Oświęcim-Brzezinka.
Na pokładzie transatlantyckiego statku pasażerskiego wśród wielu turystów znajduje się małżeństwo:
Walter i Liza. Wjednym z portów wchodzi na statek kobieta, która przypomina Lizie polską więźniarkę Martę, wywołując lawinę wspomnień. „Aufseherin”Liza z kobiecych formacji SS próbowała w stosunku do Marty stosować metody esesmańskiej pedagogiki. Między obiema kobietami - katem i ofiarą - toczyła się skomplikowana gra psychologiczna. Nadzorczymi nie udało się jednak złamać Półki, która prawdopodobnie zginęła. Liza, szukając teraz usprawiedliwienia, wyjawia mężowi prawdę o sobie, ale jest to prawda zafałszowana.
Retrospektywna część została w całości zrealizowana przez Andrzeja Munka. Jest to wizja odmienna od tradycyjnego wzorca martyrologicznego; nie ma tu szokujących obrazów okrucieństwa i fizycznych cierpień więźniów. Zbrodnia nie musi wynikać z okrucieństwa i sadyzmu oprawców, to zło immanentne, związane z totalitarnym systemem hitlerowskim - zdaje się twierdzić reżyser. I choć świat zamknięty za drutami Oświęcimia jest w pełni autentyczny, to na plan pierwszy wysunięte zostały takie problemy natury moralnej, jak psychologiczna granica wytrzymałości człowieka oraz sprawa „ odpowiedzialności ” sumienia.
Na pokładzie transatlantyckiego statku pasażerskiego wśród wielu turystów znajduje się małżeństwo:
Walter i Liza. Wjednym z portów wchodzi na statek kobieta, która przypomina Lizie polską więźniarkę Martę, wywołując lawinę wspomnień. „Aufseherin”Liza z kobiecych formacji SS próbowała w stosunku do Marty stosować metody esesmańskiej pedagogiki. Między obiema kobietami - katem i ofiarą - toczyła się skomplikowana gra psychologiczna. Nadzorczymi nie udało się jednak złamać Półki, która prawdopodobnie zginęła. Liza, szukając teraz usprawiedliwienia, wyjawia mężowi prawdę o sobie, ale jest to prawda zafałszowana.
Retrospektywna część została w całości zrealizowana przez Andrzeja Munka. Jest to wizja odmienna od tradycyjnego wzorca martyrologicznego; nie ma tu szokujących obrazów okrucieństwa i fizycznych cierpień więźniów. Zbrodnia nie musi wynikać z okrucieństwa i sadyzmu oprawców, to zło immanentne, związane z totalitarnym systemem hitlerowskim - zdaje się twierdzić reżyser. I choć świat zamknięty za drutami Oświęcimia jest w pełni autentyczny, to na plan pierwszy wysunięte zostały takie problemy natury moralnej, jak psychologiczna granica wytrzymałości człowieka oraz sprawa „ odpowiedzialności ” sumienia.
D.Z.
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1962
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
psychologiczny, Wojenny
PREMIERA POLSKA:
20 wrzesień 1963
TYTUŁ ORYGINALNY:
Pasażerka
PRODUKCJA:
Zespół Filmowy Kamera
Dane techniczne
CZAS:
58 min
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024