PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1996

Opowieści weekendowe - Damski interes

, Polska,
plakat: Opowieści weekendowe - Damski interes
Reżyseria: Krzysztof Zanussi
Scenariusz: Krzysztof Zanussi
Premiera PL: 1996
Opis filmu
Żyjąca samotnie i skromnie czterdziestoletnia Zofia wybiera się na weekend do swojej koleżanki Doroty, wynajmującej willę za miastem. Ma tam zjawić się także Anna, lekarka. W czasach studenckich te trzy kobiety działały w Solidarności, a teraz spotykają się od czasu do czasu, by powspominać dawne czasy. Tym razem Anna przywozi ze sobą gości - młode, szczęśliwe małżeństwo, dla którego kombatanckie wspomnienia pań brzmią odlegle. Patrząc na tych młodych ludzi Zofia uświadamia sobie, że przez zaangażowanie w działalność polityczną zmarnowała swoje życie prywatne. W telewizorze, w jednym z programów pojawia się Łukomska, niegdyś partyjna działaczka, a obecnie bizneswoman roku. To właśnie jej donos sprawił, że Zofii zabrano paszport w tym czasie, gdy jej chłopak przebywał za granicą.
W wyniku tego ich związek rozpadł się. Dorota i Anna, widząc smutek Zofii, po jakimś czasie zapraszają Łukomską do willi. Planują odbyć nad nią sąd koleżeński i wymierzyć sprawiedliwość. Przy tej okazji odkrywają w sobie namiętności, o istnieniu których nie miały pojęcia. Chcą z zemsty złamać Łukomskiej rękę, ale to się nie udaje. Całą noc trwa trudna, pełna żalów i pretensji rozmowa kilku Polek o różnych życiorysach. Rankiem Łukomska jest wolna. Odjeżdża do Warszawy zabierając Zofię.

„Cykl filmów telewizyjnych to jest taka szczególna formuła, obejmująca szereg filmów, z których żaden nie kontynuuje wątków poprzedniego, a więc poza osobą autora niewiele je łączy. W „Opowieściach weekendowych” wyznacznikiem pewnej wspólnoty jest to, że wszystkie zdarzenia dzieją się w końcu tygodnia (jest to łącznik dość powierzchowny), wszystkie mówią o czasach współczesnych i dotyczą inteligencji i pewnych wyborów moralnych.” Krzysztof Zanussi
Cykl korzysta z formuły podobnej do Dekalogu Krzysztofa Kieślowskiego. Podejmuje temat przemian moralności w czasach przełomu demokratycznego. To Zanussi dla szerokiej publiczności - mówiący tonem lekkim, dowcipnym, bez zbędnej ekwilibrystyki filozoficznej. Wszystkie filmy są mocno osadzone w realiach, w swoistym pejzażu socjologicznym. Opowieści weekendowe to rodzaj zapisu naszej teraźniejszości - posłużyły do postawienia pytań, które wcześniej wydały się ważne Kieślowskiemu.
A.W.
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1996
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
PREMIERA POLSKA:
1996
TYTUŁ ORYGINALNY:
Opowieści weekendowe - Damski interes
TYTUŁ INNY:
Opowieści weekendowe - Cykl TV
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll