PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
1983

Wymiar dialogu

Animowany, Surrealistyczny, Komedia, Czechosłowacja, 12 min
plakat: Wymiar dialogu
Reżyseria: Jan Švankmajer
Scenariusz: Jan Švankmajer
Opis filmu
Film składa się z trzech części odpowiadających kolejnym „wymiarom” dialogu. Są nimi wieczność, namiętność i wyczerpanie. Pierwsza część ukazuje nieokreśloną postać o ludzkich kształtach, zbudowaną ze sztućców, porcelany oraz przyborów kuchennych, która pożera inną, wykonaną z owoców i warzyw. Następnie obie łączą się w szaleńczej walce, a później kształtują się na nowo i pożerają nawzajem. Sztućce i porcelanę połyka ciało zbudowane z materiałów papierniczych, farb oraz przyborów kreślarskich. Następuje proces wchłaniania, który powtarza się, dając efekt końcowy w postaci głowy człowieka. Trwa to do czasu zamarcia ruchu figury.
W drugiej części postacie mężczyzny i kobiety, przypominające produkty wcześniejszych przekształceń, siedzą naprzeciw siebie przy stole. Dotykają się, łączą i zlewają w jedno. Odrzucony w tym procesie kawałek materii próbuje bezskutecznie połączyć się z figurą.
W ostatnim epizodzie, opartym na grze w nożyczki-papier-kamień, bryła materii kształtuje się w dwie głowy. Na zmianę wypluwają one pastę i szczoteczkę do zębów, chleb z masłem i nóż, but i sznurówki... Następnie elementy zaczynają łączyć się w różne groteskowe kombinacje, aż obie wyczerpane głowy pękają.

Film wyreżyserowany przez Jana Švankmajera w symboliczny sposób pokazuje ludzką niechęć do bliźnich ze względu na ich odmienność, nieprzewidywalność oraz nonkonformizm. Porozumienie jest niemożliwe, próby jego nawiązania niszczą gwałtowne emocje. Na obecnym etapie cywilizacji ludzie przestają się różnić i dążą do uniformizacji. Chaos wdziera się, kiedy przestają obowiązywać reguły.
Reżyser chętnie posługuje się groteską, absurdem oraz zapożyczeniami z poetyki surrealizmu. Dla Švankmajera przedmioty mają w sobie coś niepoznawalnego i niewyrażalnego, zaś twórczość stanowi obronę przed racjonalną rzeczywistością. W jego filmach materia zmienia swą formę pod wpływem wyobraźni artysty. Postaci modelowane z plasteliny lub gliny sprawiają wrażenie organicznych tworów w ciągłym ruchu. To materia ożywiona. Ciała ludzkie z plasteliny nieustannie przechodzą metamorfozę, dialog polega na wzajemnym przenikaniu się materii, łączeniu i rozdzielaniu.

Adam Wyżyński
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1983
KRAJ PRODUKCJI:
Czechosłowacja
JĘZYK PRODUKCJI:
czeski
RODZAJ / GATUNEK:
Animowany, Surrealistyczny, Komedia, Fantasy
PREMIERA ŚWIAT:
luty 1983
TYTUŁ ORYGINALNY:
Možnosti dialogu
TYTUŁ ANGIELSKI:
Dimensions of Dialogue
Dane techniczne
CZAS:
12 min
OBRAZ:
kolor, 1,37:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll