Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1985
Pokój z widokiem
Dramat , Romans, Kostiumowy , Wielka Brytania, 117 min
Reżyseria: James Ivory
Scenariusz: Ruth Prawer Jhabvala
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (30)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (21)
zwiń listę
Opis filmu
Młoda Lucy Honeychurch, podróżująca po Włoszech w towarzystwie starszej i nieco kostycznej kuzynki Charlotte Bartlett, zatrzymuje się w małym florenckim pensjonacie, pełnym Anglików. Dumna z przynależności do klasy wyższej, aczkolwiek niezwykle naturalna w swym zachowaniu Lucy musi przełknąć gorzką pigułkę: przypadł jej pokój w pensjonacie poniżej oczekiwań. Szczęściem, dwaj panowie Emerson, ojciec i syn George, rezygnują ze swojego pokoju z widokiem, co okaże się początkiem interesującej znajomości, jakkolwiek panowie należą do innej sfery. Między Lucy i Georgem dochodzi do pewnej zażyłości – dochodzi między nimi do niezobowiązującej, wbrew obowiązującemu konwenansowi, wymiany pocałunków. Nawiązane podczas włoskich wakacji kontakty rozwijają się po powrocie do Anglii, jakkolwiek Lucy przyjmuje oświadczyny Cecila Vyse’a. Kiedy jednak George wraz z ojcem zamieszkają w pobliżu rezydencji Honeychurchów, rodzinne plany ulegną znaczącej modyfikacji.
Jeden z najlepszych filmów sezonu (trzy Oscary z ośmiu nominacji, w tym za film roku i reżyserię, oraz pięć nagród BAFTA – w tym za film roku – z dziewięciu nominacji) stał się kamieniem milowym w twórczości Jamesa Ivory’ego, znanego dotąd z badania kolonialnych i postkolonialnych relacji między Brytyjczykami i Hindusami. Kongenialna ekranizacja powieści E.M. Forstera potwierdziła słuszność metody twórczej reżysera, polegającej na szukaniu śladów wzajemnego przenikania się kultur - nawet w sytuacjach, gdy proces ten wydawałby się niemożliwy . Zachowując nakreśloną przez autora pierwowzoru harmonię i ironiczny dystans, Ivory tak poprzesuwał akcenty, że głównym motywem swojej wersji „Pokoju z widokiem”, podobnie zresztą jak i następnych filmów „literackich”, uczynił samorealizację w wielu jej aspektach – i to zarówno w sensie jednostkowym, jak i społecznym: dojrzewanie do umiejętności pokonywania różnych barier, tak emocjonalnych jak i społecznych, dyktowanych konwenansem.
Jeden z najlepszych filmów sezonu (trzy Oscary z ośmiu nominacji, w tym za film roku i reżyserię, oraz pięć nagród BAFTA – w tym za film roku – z dziewięciu nominacji) stał się kamieniem milowym w twórczości Jamesa Ivory’ego, znanego dotąd z badania kolonialnych i postkolonialnych relacji między Brytyjczykami i Hindusami. Kongenialna ekranizacja powieści E.M. Forstera potwierdziła słuszność metody twórczej reżysera, polegającej na szukaniu śladów wzajemnego przenikania się kultur - nawet w sytuacjach, gdy proces ten wydawałby się niemożliwy . Zachowując nakreśloną przez autora pierwowzoru harmonię i ironiczny dystans, Ivory tak poprzesuwał akcenty, że głównym motywem swojej wersji „Pokoju z widokiem”, podobnie zresztą jak i następnych filmów „literackich”, uczynił samorealizację w wielu jej aspektach – i to zarówno w sensie jednostkowym, jak i społecznym: dojrzewanie do umiejętności pokonywania różnych barier, tak emocjonalnych jak i społecznych, dyktowanych konwenansem.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1985
KRAJ PRODUKCJI:
Wielka Brytania
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski, włoski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Romans, Kostiumowy
PREMIERA ŚWIAT:
11 kwiecień 1986
TYTUŁ ORYGINALNY:
A Room with a View
BUDŻET:
3 000 000 dolar
PRODUKCJA:
Goldcrest Films International, National Film Finance Corporation (NFFC), Curzon Film Distributors, Film Four International, Merchant Ivory Productions
Dane techniczne
CZAS:
117 min
OBRAZ:
kolor, 1,66:1
DŹWIĘK
Dolby (35 mm prints)
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024