Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1986
Caravaggio
Biograficzny, Dramat , Historyczny, Wielka Brytania, 93 min
Reżyseria: Derek Jarman
Scenariusz: Derek Jarman, Nicholas Ward Jackson
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (26)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (14)
zwiń listę
Opis filmu
Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610) – wybitny włoski malarz, tworzący w opozycji do idealizujących ludzkie ciało artystów renesansowych. Bardziej realistyczny, wprowadzający do swych prac ostry światłocień, umiejętnie łączący fizyczność formy z głębią psychologiczną treści, stał się inspiracją dla wielu malarzy barokowych. Jest rok 1610, artysta złożony śmiertelną chorobą w pustym, obskurnym pokoiku w toskańskim Porto Ercole. Od wielu lat ukrywa się przed karą za zabójstwo... Film Dereka Jarmana jest jedną długą retrospekcją, próbującą odpowiedzieć na pytanie, jak do tego wszystkiego doszło. Dwadzieścia lat wcześniej. Caravaggio sprzedaje swe obrazy, handluje także swoim ciałem. Przygarnia go kardynał Del Monte, wielki koneser sztuki, zlecając namalowanie scen z życia świętego Mateusza. Artyście pozują zaprzyjaźniony z nim szuler Ranuccio oraz Lena, jego kochanka. Powstaje nie tylko artystyczny, ale i uczuciowy trójkąt. Pewnego dnia ciało Leny zostaje wyłowione z Tybru...
Film Dereka Jarmana nie jest typową biografią artysty, reżysera w odtwarzaniu przebiegu życia Caravaggia bardziej interesuje dorobek malarza niż szczegóły egzystencjalne. To żywot artysty ukształtowany przez innego – równie wyrazistego – artystę, zafascynowanego twórczością bohatera swej opowieści, stąd częste rozmijanie się z prawdą historyczną epoki, ale nie z duchem uprawianej przez niego sztuki. Jest w tej historii wiele elementów autobiograficznych: życie Jarmana było nie mniej burzliwe, a twórczość równie kontestatorska. W „Caravaggio” odnajdziemy także tropy współczesne: tło dźwiękowe stanowi hałas rzymskich ulic, jeden z bohaterów pisze na maszynie, inny liczy zyski na kalkulatorze, a jeszcze inny dogląda swego motocykla. Świetne aktorstwo (Nigel Terry, Sean Bean, Tilda Swinton), olśniewająca scenografia (Christopher Hobbs), fantastyczna muzyka (Simon Fisher Turner) i – nade wszystko – fascynująca, wciągająca narracja Jarmana. Srebrny Niedźwiedź berlińskiego festiwalu (1986).
Film Dereka Jarmana nie jest typową biografią artysty, reżysera w odtwarzaniu przebiegu życia Caravaggia bardziej interesuje dorobek malarza niż szczegóły egzystencjalne. To żywot artysty ukształtowany przez innego – równie wyrazistego – artystę, zafascynowanego twórczością bohatera swej opowieści, stąd częste rozmijanie się z prawdą historyczną epoki, ale nie z duchem uprawianej przez niego sztuki. Jest w tej historii wiele elementów autobiograficznych: życie Jarmana było nie mniej burzliwe, a twórczość równie kontestatorska. W „Caravaggio” odnajdziemy także tropy współczesne: tło dźwiękowe stanowi hałas rzymskich ulic, jeden z bohaterów pisze na maszynie, inny liczy zyski na kalkulatorze, a jeszcze inny dogląda swego motocykla. Świetne aktorstwo (Nigel Terry, Sean Bean, Tilda Swinton), olśniewająca scenografia (Christopher Hobbs), fantastyczna muzyka (Simon Fisher Turner) i – nade wszystko – fascynująca, wciągająca narracja Jarmana. Srebrny Niedźwiedź berlińskiego festiwalu (1986).
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1986
KRAJ PRODUKCJI:
Wielka Brytania
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Biograficzny, Dramat , Historyczny
PREMIERA ŚWIAT:
06 wrzesień 1986
TYTUŁ ORYGINALNY:
Caravaggio
PRODUKCJA:
British Film Institute (BFI)
Dane techniczne
CZAS:
93 min
OBRAZ:
kolor, 1,85:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024