Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
1998
Łóżko Wierszynina (TV)
Dokumentalny, Polska, 80 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (19)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (17)
zwiń listę
Opis filmu
Rok 1904, pensjonat w Badenweiler. Na łożu śmierci leży Antoni Czechow. Czuwa przy nim żona aktorka Olga Knipper. Pisarz ma dwa ostatnie marzenia: chciałby napić się szampana i zobaczyć kołyszącą się na huśtawce Maszę, bohaterkę jego sztuki Trzy siostry.
Współcześnie. Wkrótce ma się odbyć współczesna premiera Trzech sióstr Czechowa w jednym z polskich teatrów. W pracowni krawieckiej krząta się aktorka grająca Maszę. Próba się opóźnia. Nie ma aktorki grającej Irinę - najmłodszą siostrę Prozorow. Od kilku dni nie przychodzi do teatru. Zawaliła spektakl. Dyrektor teatru uważa, że na jej miejsce trzeba znaleźć kogoś nowego. - „ Teatr to nie tylko sztuka i artyzm, to także dyscyplina”-próbuje w ten sposób przekonać reżysera, by powierzył rolę Iriny Małgosi, choć obaj wiedzą, że ta nie dorównuje talentem swojej poprzedniczce. Reżyser zastanawia się, czy w ogóle nie zrezygnować z wystawienia Trzech sióstr. Ale po rozmowach z aktorami decyduje się, wbrew sobie, kontynuować przygotowania do premiery. Tym bardziej, że na próbę przyjeżdża prosto z lotniska jeden z czołowych aktorów polskiej sceny, który ma zagrać Wierszynina. Wraca z Helsinek, gdzie udzielał się w wątpliwych artystycznie produkcjach. Na schodach przed teatrem czeka na niego ekipa telewizyjna, w teatrze zakochana w nim Olga (grająca najstarszą z trzech sióstr).
Na próbie najlepiej wypadła Masza. Wierszynin jest zmęczony. W bufecie tłumaczy reżyserowi, że teatr to już nie dla niego. Ale zanim odejdzie z teatru, zasiądzie jeszcze na pustej widowni. Widownia nie jest jednak zupełnie pusta, dwa rzędy za nim siedzi Antoni Czechow. Razem oglądają wymarzone przedstawienie: na scenie pojawiają się Olga,
Masza i Irina w kostiumach... Jakiś czas później, lotnisko. Na tarasie widokowym stoi dyrektor teatru, obok ekipa telewizyjna. Wypatrują Wierszynina. Gwiazdor maca na próbę.
1904 rok, pensjonat Badenweiler. Antoni Czechow wypowiada swoje ostatnie słowa: „Ich sterbe”.
Andrzej Domalik, który podobnie jak bohater jego scenariusza kilka lat temu miał w Teatrze Dramatycznym wystawić Trzy siostry Czechowa (do premiery nie doszło, bo wycofał się jeden z aktorów), próbuje opowiedzieć o teatrze od kulis. To film o aktorach. O tym, jak postacie teatralne upływają na ich prywatne zachowanie, o problemach towarzyszących powstaniu spektaklu.
Współcześnie. Wkrótce ma się odbyć współczesna premiera Trzech sióstr Czechowa w jednym z polskich teatrów. W pracowni krawieckiej krząta się aktorka grająca Maszę. Próba się opóźnia. Nie ma aktorki grającej Irinę - najmłodszą siostrę Prozorow. Od kilku dni nie przychodzi do teatru. Zawaliła spektakl. Dyrektor teatru uważa, że na jej miejsce trzeba znaleźć kogoś nowego. - „ Teatr to nie tylko sztuka i artyzm, to także dyscyplina”-próbuje w ten sposób przekonać reżysera, by powierzył rolę Iriny Małgosi, choć obaj wiedzą, że ta nie dorównuje talentem swojej poprzedniczce. Reżyser zastanawia się, czy w ogóle nie zrezygnować z wystawienia Trzech sióstr. Ale po rozmowach z aktorami decyduje się, wbrew sobie, kontynuować przygotowania do premiery. Tym bardziej, że na próbę przyjeżdża prosto z lotniska jeden z czołowych aktorów polskiej sceny, który ma zagrać Wierszynina. Wraca z Helsinek, gdzie udzielał się w wątpliwych artystycznie produkcjach. Na schodach przed teatrem czeka na niego ekipa telewizyjna, w teatrze zakochana w nim Olga (grająca najstarszą z trzech sióstr).
Na próbie najlepiej wypadła Masza. Wierszynin jest zmęczony. W bufecie tłumaczy reżyserowi, że teatr to już nie dla niego. Ale zanim odejdzie z teatru, zasiądzie jeszcze na pustej widowni. Widownia nie jest jednak zupełnie pusta, dwa rzędy za nim siedzi Antoni Czechow. Razem oglądają wymarzone przedstawienie: na scenie pojawiają się Olga,
Masza i Irina w kostiumach... Jakiś czas później, lotnisko. Na tarasie widokowym stoi dyrektor teatru, obok ekipa telewizyjna. Wypatrują Wierszynina. Gwiazdor maca na próbę.
1904 rok, pensjonat Badenweiler. Antoni Czechow wypowiada swoje ostatnie słowa: „Ich sterbe”.
Andrzej Domalik, który podobnie jak bohater jego scenariusza kilka lat temu miał w Teatrze Dramatycznym wystawić Trzy siostry Czechowa (do premiery nie doszło, bo wycofał się jeden z aktorów), próbuje opowiedzieć o teatrze od kulis. To film o aktorach. O tym, jak postacie teatralne upływają na ich prywatne zachowanie, o problemach towarzyszących powstaniu spektaklu.
A.W.
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1998
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dokumentalny
PREMIERA POLSKA:
23 listopad 1998
TYTUŁ ORYGINALNY:
Łóżko Wierszynina (TV)
PRODUKCJA:
Telewizja Polska - Telewizyjna Agencja Produkcji Teatralnej i Filmowej
PRODUKCJA WYKONAWCZA:
Filmcontract Ltd.
Dane techniczne
CZAS:
80 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2023