PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
1983

Zelig

Komedia, Fantasy , USA, 79 min
plakat: Zelig
Reżyseria: Woody Allen
Scenariusz: Woody Allen
Opis filmu
Ameryka lat 20. i 30. minionego wieku. Komentator informuje, iż w tym czasie ma miejsce swoisty fenomen: mężczyzna o imieniu Leonard Zelig pojawia się w ekskluzywnym towarzystwie i przenika do zamkniętych grup zawodowych dzięki niezwykłej umiejętności przybierania różnych postaci. Bywa wśród graczy baseballu, w zakonspirowanych lokalach i wśród aktorów na Broadwayu. Podejrzewany jest o hochsztaplerstwo. W końcu Zelig zostaje ujęty i poddany badaniom psychiatrycznym. Okazuje się, że duże piętno wywarło na niego smutne dzieciństwo, kiedy prześladowano go z racji żydowskiego pochodzenia. Wkrótce Zelig znika, porwany przez siostrę. Wyjeżdża z nią do Hiszpanii, gdzie staje się świadkiem jej śmierci na skutek zdrady. Po powrocie do szpitala w Nowym Jorku trafia na obserwację do doktor Fletcher. Młoda lekarka stawia trafną diagnozę: Zelig cierpi na chorobliwą potrzebę, by upodabniać się do otoczenia, co powoduje w nim zmiany psychiczne i fizjologiczne. Wyleczony mężczyzna oświadcza się doktor Fletcher, ale pod wpływem ataków byłych kochanek następuje nawrót choroby. Ponownie znika i odnajduje się dopiero na zjeździe hitlerowskiej NSDAP. Dzięki narzeczonej wraca do Ameryki i żeni się.

Film wyreżyserowany przez Woody’ego Allena to satyra społeczno-polityczna, a zarazem oryginalna opowiastka filozoficzna utrzymana w tonie komediowym. Ukazuje zwykłego mężczyznę, zagranego przez samego Allena, który ma naturę kameleona: potrafi idealnie dopasować się do sytuacji i warunków zewnętrznych. Tytułowy Zelig jest konformistą doskonałym, jeśli trzeba zmienia się w Murzyna lub Chińczyka, grubego lub chudego, w podobny sposób żongluje swoimi przekonaniami. Czyni to w dużej mierze ze strachu, ponieważ naczelna zasada jego filozofii życiowej głosi, iż najważniejszą sprawą jest przetrwanie, dlatego umie być w stu procentach adaptowalny.
„Zelig” przypomina film dokumentalny i prezentuje prawdziwe zdjęcia z epoki. Tytułowy bohater jest kreowany na postać autentyczną, co mają potwierdzać kroniki filmowe z dwóch dekad. W tym celu Allen „fotografuje się” ze znanymi postaciami ze świata polityki i sztuki, m.in. z Chaplinem, Scottem Fitzgeraldem, Hitlerem, Lindbergiem i prezydentami USA. Przez chwilę towarzyszy również papieżowi Piusowi XI. Ocenę zachowania Zeliga wygłaszają współcześni amerykańscy intelektualiści i artyści, tacy jak Susan Sontag, Saul Bellow i Bruno Bettelheim. Film podejmuje jednocześnie zagadnienia kulturowe, jest refleksją nad więzami łączącymi konformizm z faszyzmem, nad wartością tożsamości, talentem i sławą.

Adam Wyżyński
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1983
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski, niemiecki
RODZAJ / GATUNEK:
Komedia, Fantasy
PREMIERA ŚWIAT:
15 lipiec 1983
TYTUŁ ORYGINALNY:
Zelig
Dane techniczne
CZAS:
79 min
OBRAZ:
1,85:1, czarno - biały, kolor
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll