Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1977
Opatrzność
Dramat , Francja, Szwajcaria, 110 min
Reżyseria: Alain Resnais
Scenariusz: David Mercer
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (14)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (32)
zwiń listę
Opis filmu
W pustym, mrocznym domu starszy pan opróżnia kolejne butelki wina, próbując uśmierzyć ból, jaki powoduje nowotwór jelita, snując jednocześnie dziwną opowieść. Oto w ciemnym lesie oddział żołnierzy szuka starca, który zamienia się w wilkołaka. Jeden z żołnierzy – Kevin Woodford – dostrzega starca i otwiera ogień, kładąc go trupem. Kevin staje przed sądem. Mimo zaniechań swego adwokata, Claude’a Langhama, mężczyzna zostaje uniewinniony. Żona prawnika Sonia nawiązuje romans z Kevinem, zaś jej mąż odnawia znajomość ze swoją dawną kochanką, Helen, która przypomina mu matkę i jest śmiertelnie chora. W miarę jak rozwija się opowieść umierającego pisarza, staje się jasne, że jej bohaterowie nie są wytworami wyobraźni autora, ale należą do jego rodziny.
Pierwszy anglojęzyczny film Alaina Resnais z brawurowym Johnem Gielgudem w roli mistrza ceremonii - umierającego pisarza, obraca się wokół tradycyjnego tematu reżysera: subiektywnego oglądu rzeczywistości w taki sposób, że obserwator z boku nie potrafi rozdzielić prawdy od kreacji. „Opatrzność” to zaproszenie do gry z widzem, który będąc świadkiem kreacji (opowieść pisarza jest w istocie adaptacją jego ostatniej powieści) sam musi rozstrzygnąć, co jest prawdą, a co powieściową fikcją. Ale sam temat fabuły wydaje się nieistotny, ważny jest sam akt twórczy – swobodne operowanie emocjami widza. Alain Resnais stawia znak równości między swoim bohaterem, pisarzem, i sobą samym, reżyserem wszystko, co dzieje się na ekranie. To porównanie pozwala uznać „Opatrzność” za arcydzieło, co potwierdza aż siedem Cesarów, w tym za film roku i reżyserię.
Pierwszy anglojęzyczny film Alaina Resnais z brawurowym Johnem Gielgudem w roli mistrza ceremonii - umierającego pisarza, obraca się wokół tradycyjnego tematu reżysera: subiektywnego oglądu rzeczywistości w taki sposób, że obserwator z boku nie potrafi rozdzielić prawdy od kreacji. „Opatrzność” to zaproszenie do gry z widzem, który będąc świadkiem kreacji (opowieść pisarza jest w istocie adaptacją jego ostatniej powieści) sam musi rozstrzygnąć, co jest prawdą, a co powieściową fikcją. Ale sam temat fabuły wydaje się nieistotny, ważny jest sam akt twórczy – swobodne operowanie emocjami widza. Alain Resnais stawia znak równości między swoim bohaterem, pisarzem, i sobą samym, reżyserem wszystko, co dzieje się na ekranie. To porównanie pozwala uznać „Opatrzność” za arcydzieło, co potwierdza aż siedem Cesarów, w tym za film roku i reżyserię.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1977
KRAJ PRODUKCJI:
Francja, Szwajcaria
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
25 styczeń 1977
TYTUŁ ORYGINALNY:
Providence
Dane techniczne
CZAS:
110 min
OBRAZ:
kolor
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025