PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
2001

Podaj cegłę czyli polski socrealizm

Dokumentalny, film o sztuce, Polska, 53 min
plakat: Podaj cegłę czyli polski socrealizm
Reżyseria: Andrzej Sapija
Scenariusz: Andrzej Sapija
Opis filmu
Realizm socjalistyczny - "artystyczna wersja stalinizmu" trwał w Polsce zaledwie kilka lat, od 1949 do 1955 r., ale wywarł silny wpływ na życie kulturalne kraju, wciągnął w swoją orbitę setki artystów, odcisnął swe piętno na licznych ludzkich losach. Stworzył doktrynę ideologiczno-artystyczną będącą oficjalnym wskazaniem dla ludzi kultury i sztuki, szeroko rozumianej inteligencji. Odejście od nich groziło bardzo poważnymi konsekwencjami, z represjonowaniem włącznie. Był to czas, kiedy w Polsce wiersze pisano na zamówienie telefoniczne z redakcji czy z wydawnictwa, a czasem wprost z komitetu partii. Sensem istnienia sztuki stało się podporządkowanie komunistycznemu kalendarzowi: rocznicom, świętom państwowym, datom okolicznościowym. Żaden inny ustrój nie organizował swoim obywatelom tylu świąt, wieców, pochodów, manifestacji, konferencji, co państwa bloku wschodniego. Były to jednak święta dość ponure, odbywane pod przymusem i bynajmniej nie oznaczały czasu wolnego. Miały dyscyplinować społeczeństwo. Najważniejszym z nich był 1 maja - Święto Pracy, dzień pochodów i akademii, części oficjalnych i artystycznych. Większą wagę miały tylko kolejne rocznice Rewolucji Październikowej, tyle że centralne uroczystości odbywały się w takim przypadku w Moskwie. Stopniowo utrwalał się i usztywniał ich scenariusz, reżyserowano każdy, najdrobniejszy nawet szczegół. Elementem rytuału było też tworzenie licznych izb pamięci, które istniały obowiązkowo w każdej szkole. Założenia socjalistycznego realizmu odnosiły się nie tylko do sfery sztuki, ale i do przejawów życia publicznego i prywatnego. Do świąt prywatnych należało nadanie dziecku imienia, ale także otrzymanie legitymacji partyjnej. Paradoksalne "laickie sacrum" miało też stanowić zawarcie małżeństwa. Film, bogato ilustrowany materiałami archiwalnymi (kroniki, fragmenty filmów dokumentalnych) oraz wypowiedziami twórców działających w tamtej epoce (nieżyjących zastąpili współcześni aktorzy), przedstawia podstawowe założenia ideowo-artystyczne socrealizmu oraz ich przejawy w literaturze, sztukach plastycznych, filmie, teatrze, architekturze i aspektach życia codziennego Polaków. [TVP]
TVP
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2001
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dokumentalny, film o sztuce
TYTUŁ ORYGINALNY:
Podaj cegłę czyli polski socrealizm
PRODUKCJA:
TV Planete
KOPRODUKCJA:
Telewizja Polska, Agencja Produkcji Filmowej, Kamerovid
Dane techniczne
CZAS:
53 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll