PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
1969

Pani Miecia

Dokumentalny, Biograficzny, film o sztuce, Polska, 56 min
plakat: Pani Miecia
Opis filmu
Na ekranie zadebiutowała mając 55 lat. W filmie nie dane jej było zagrać wielkiej kreacji. Wcielała się zwykle w zapobiegliwe matki, zrzędliwe żony, snobistyczne gubernatorowe i zmanierowane baronowe. A jednak te drugo- i trzeciorzędne role wystarczały, by mówiło się o filmie "z Ćwiklińską". Zapewniły jej też stałe i ważne miejsce w zbiorowej świadomości kulturalnej Polaków. Właściwie nazywała się Mieczysława Trapszo. Urodzona 1stycznia 1879 roku w Lublinie myślała początkowo o karierze śpiewaczki. Uczyła się wprawdzie również aktorstwa, ale traktowała je jako uzupełnienie do scenicznego wizerunku divy. Rozpoczynając karierę przyjęła panieńskie nazwisko babki - Ćwiklińska. Tuż po zakończeniu I wojny światowej odniosła upragniony sukces. Stała się ulubioną primadonną operetkową stolicy. Wydawało się, że osiągnęła szczyt swych artystycznych możliwości. Jednak to, co miało być zwieńczeniem kariery, okazało się zaledwie początkiem pasma sukcesów Ćwiklińskiej jako aktorki dramatycznej. Dla teatru odkrył ją w 1922 roku Arnold Szyfman. Publiczności zapisała się w pamięci m.in. jako Podstolina w "Zemście" i Szambelanowa w "Panu Jowialskim" Fredry oraz Lulu w "Skizie" Zapolskiej. W 1933 debiutowała w filmie w komedii "Jego ekscelencja subiekt" Michała Waszyńskiego. Jako jedna z nielicznych polskich aktorek przedwojennych wystąpiła na ekranie również po wojnie, w "Ulicy Granicznej" Aleksandra Forda. Mimo postępującej starości i coraz słabszego wzroku zdumiewała witalizmem i aktywnością. W 1958 roku, mając 79 lat, zagrała po raz pierwszy rolę Babki z dramacie Alejandro Casony "Drzewa umierają stojąc". Z przedstawieniem tym zjeździła całą Polskę, a w wieku 92 lat wyjechała z nim na tournee po USA i Kanadzie. Rok później zmarła. W filmie Daniela Bargiełowskiego znalazły się m.in. fragmenty tego spektaklu, wystawionego na deskach teatru w Tarnowie. Kamera podejrzała też charakteryzację i przygotowania Ćwiklińskiej do występu. Utrwaliła przyjęcie z okazji 929 inscenizacji sztuki Casony, które odbyło się po opadnięciu kurtyny, w garderobie. Ani "pani Miecia", ani jej koledzy - aktorzy nie przypuszczali wówczas, że zagrają w "Drzewach.." w sumie blisko 1500 razy. Tarnowski epizod posłużył reżyserowi za punkt wyjścia do ukazania biografii Mieczysławy Ćwiklińskiej. Obfita ikonografia do przypomnienia kluczowych momentów jej kariery i wydobycia z zapomnienia niełatwej, a nieraz dramatycznej drogi życia niezapomnianej "prezesowej Okszy".
TVP
opis dystrybutora
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1969
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dokumentalny, Biograficzny, film o sztuce
TYTUŁ ORYGINALNY:
Pani Miecia
PRODUKCJA:
Telewizja Polska
Dane techniczne
CZAS:
56 min
OBRAZ:
czarno - biały
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll