PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
2000

Zbieg

Dokumentalny, film o sztuce, Polska, 55 min
plakat: Zbieg
Opis filmu
Co jeszcze można zrobić w tym świecie? Odkryto już wszelkie lądy, wszystkie wielkie symfonie i fugi zostały już skomponowane, powieści napisane, wspaniałe obrazy namalowane, zaś wielkie filmy - nakręcone. Zaraz, zaraz. Czy aby na pewno dzieła malarskie i sztuki filmowej pokazują właśnie to, co widzimy? Zbigniew Rybczyński przeczuwał, że coś się tu nie zgadza. Ale nadal nie wiedział, co. W końcu dokonał wielkiego odkrycia.To nos! Nie zgadzał się nos! Własny nos jest pierwszą rzeczą, jaką każdego ranka, tuż po otworzeniu oczu dostrzegamy, chociaż uparcie nie przyjmujemy tego widoku do wiadomości. Obraz nosa, nawet niedużego, towarzyszy nam na co dzień, wpływa na naszą percepcję, kształtuje wizerunek świata. Dlaczego twórcy ignorują ów narząd? Dlaczego choćby cienia nosa artysty nie widać ani na płótnie Giocondy, ani w kadrach Bergmana? Czyżby jakaś zmowa? Bohater filmu postanowił okdłamać tę fałszującą ogląd rzeczywistości sytuację. Uznał, że trzeba zmienić obowiązujący model obrazu przez wprowadzenie do niego ciała obserwatora. Nie chodzi tylko o organ powonienia. Obejmujemy naraz oczami połowę obwodu okręgu. Tymczasem pole widzenia obiektywu jest znacznie mniejsze. Kamera działa jak punktowy reflektor, rzucający ostry, lecz wąski snop światła. Wszystko, czego nie obejmie ta wiązka, ginie w mroku. A gdyby tak wyjść poza ramy kadru, pokazać niewidziane? Rybczyński mozolnie buduje prototyp kamery o kącie widzenia stu osiemdziesięciu stopni. Poszukuje techniki filmowej ukazującej świat takim, jakim go postrzegamy na co dzień. Obrazu optycznego symulującego funkcjonowanie ludzkiego wzroku. Jeden z najwybitniejszych polskich twórców filmowych, zdobywca Oscara w 1983 roku za film krótkometrażowy "Tango", sam opowiada o swych kolejach losu, przemyśleniach, dokonaniach i zamiarach na przyszłość. Artysta, profesor Akademii Sztuki Medialnej w Kolonii, komentuje filmy ukazujące się na monitorach ustawionych w swej pracowni: zrealizowane w Polsce obrazy "Kwadrat", "Media", "Zupa", "Święto", "Oj, nie mogę się zatrzymać" i oscarowe "Tango", nakręcone już za granicą "Schody", "Czwarty wymiar", "Orkiestra", "Kafka" i "Manhattan", a także teledyski zrobione dla telewizji MTV. Flirt z telewizyjnym wideoklipem trwał stosunkowo niedługo, przez dwa, trzy lata. Na początku Rybczyńskiego fascynowały możliwości tej nowej techniki, wprowadzającej oddech świeżości nie tylko do rozrywki, ale i sztuki. Potem jednak zmęczyła go jałowość teledysku, ograniczającego się do formalnych "sztuczek". Artysta wciąż eksperymentuje. Posługuje się technikami telewizji wysokiej rozdzielczości, blue-boxu i komputerowego sterowania kamerami. Chce pokazać nieznane. Zwolnić bieg światła, pokonać bariery czasu i przestrzeni. Opowieści Rybczyńskiego ilustrują prywatne fotografie i materiały filmowe, nakręcone między innymi podczas Oscarowej gali. Młody laureat wdał się wtedy w bójkę z agentami ochrony, po czym skuty i poturbowany wylądował w areszcie. W ciągu jednego wieczoru poznał smak triumfalnego wyniesienia i dotkliwego upadku. Nie żałuje tej przygody. W policyjnym "dołku" było może nie milej, ale na pewno ciekawiej, niż na oficjalnym party dla zdobywców statuetek w Beverly Hills.
PAT
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2000
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dokumentalny, film o sztuce
TYTUŁ ORYGINALNY:
Zbieg
PRODUKCJA:
Eureka Films, Agencja Produkcji Filmowej, Telewizja Polska - II Program
DOFINANSOWANIE:
Agencja Scenariuszowa
Dane techniczne
CZAS:
55 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll