PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1991

Bronisława Linkego opisanie świata

Dokumentalny, Biograficzny, film o sztuce, Polska, 25 min
plakat: Bronisława Linkego opisanie świata
Reżyseria: Grzegorz Dubowski
Scenariusz: Grzegorz Dubowski
Obsada aktorska
Opis filmu
Witkacy już w 1936 roku uznał Bronisława Linkego za geniusza. Niezwykle wysoko oceniła jego sztukę Maria Dąbrowska w szkicu poświęconym twórczości tego artysty, pomieszczonym w albumie "Kamienie krzyczą" z 1959 roku. Szymon Kobyliński powiedział o jego obrazach, że są jak poematy grozą. A jednak po wystawie w 1948 roku, którą zorganizował z grupą plastyków "Powiśle", aż do śmierci w 1962 roku, nie miał już możliwości wystawiania swoich prac, oskarżany o formalizm. Film Grzegorza Dubowskiego daje okazję obejrzenia większości z nich - od najwcześniejszych szkiców po ostatnie obrazy - ich prezentacja bowiem jest głównym elementem dokumentu o życiu i twórczości niezwykłego artysty o wyjątkowej wrażliwości.
Bronisław Linke urodził się w 1906 roku w Dorpacie, w Estonii. Jako dziecko widział przerażające sceny rozgrywające się podczas rewolucji lutowej, ofensywy niemieckiej i walk o wyzwolenie Estonii. Zachowany do II wojny światowej dziennik ośmioletniego Bronisława świadczy, że przeżycia te w dramatyczny sposób wpłynęły na wyobraźnię chłopca i dały początek rozmyślaniom o krzywdzie, jaka dzieje się ludziom i wszystkiemu, co żyje. Ta trauma stała się istnym opętaniem, które nie opuściło Linkego do końca życia, tworząc podwaliny jego niezwykłej twórczości. Po I wojnie światowej rodzina Bronisłwa przeniosła się z Dorpatu do Kalisza. W latach 1922-1923 młodziutki twórca podjął naukę w Państwowej Szkole Przemysłu Artystycznego w Bydgoszczy, a potem w takiej samej szkole w Krakowie. W 1926 roku Linke zaczął studia na warszawskiej ASP. Był w pracowni Tadeusza Prószyńskiego, chodził na wykłady Stanisława Noakowskiego, Miłosza Korotyńskiego, Wojciecha Jastrzębowskiego, Władysława Skoczylasa, Karola Tichego. W 1936 roku poznał Witkacego i odtąd datuje się ich serdeczna przyjaźń. Pojechali razem na Śląsk. Pokłosiem tej wyprawy była wystawa, zamknięta jednak w atmosferze skandalu, ze względu na drastyczność zaprezentowanych prac. W 30 pracach z cyklu "Śląsk", podobnie jak w namalowanych w latach 1933-1935 z cyklu "Miasto", Linke z niebywałą wrażliwością i okrucieństwem zdokumentował wszelkie potworności dziejące się na placach sądów, w izbach tortur, domach wariatów, salach operacyjnych. Pokazał nikczemność współczesnej mu, zakłamanej i mdłodemokratycznej rzeczywistości, całą straszność rzeczywistości w ogóle - mordującej samą siebie. Jesień 1939 roku stała się dla obu - Witkacego i Linkego - zapowiedzią katastrofy. Kiedy przyszła, Witkacy popełnił samobójstwo. Linke - w obawie przed represjami za karykatury Hitlera - wyjechał z żoną do Lwowa. W 1942 roku został zesłany do Orska na Uralu. W 1946 roku udało mu się wrócić do Polski. Nawiązał współpracę z kilkoma periodykami. W 1959 roku namalował słynny portret podwójny Witkacego, składając w ten sposób hołd uwielbianemu artyście, któremu zresztą zawsze pozostał wierny, wypełniając w swojej twórczości testament ideowy przyjaciela - największego katastrofisty XX wieku. W serii obrazów i rysunków dokumentował koniec naszej cywilizacji, kres kultury i sztuki. Jedną z ostatnich prac Bronisława Linkego był "Czerwony autobus". Zyskała mu niekwestionowaną sławę i uznanie. Odnaleźć w niej można echa motywów z "Wesela", zobaczyć metaforę zniewolonego narodu, który sam jest sobie przeszkodą do wyzwolenia.Twórczość plastyczna Linkego zawsze wywoływała silne emocje i kontrowersje. Zarzucano jej turpizm i upodobanie do makabry, malowanie nie ku pokrzepieniu, lecz pognębieniu serc. To prawda - jak można się przekonać oglądając film Dubowskiego - jego prace ociekają krwią, porażają, nie dają cienia nadziei. Nie jest to jednak okrucieństwo wynikające z upodobania do niego, lecz płynące z przerażenia światem i ludźmi. W swoich obrazach, zawierających wielki ładunek poezji, starał się, pełen współczucia dla człowieka, pokazać główne klęski trapiące mieszkańców Ziemi przez cały XX wiek i przestrzec następne pokolenia przed pędem ku ostatecznej zagładzie.
TVP
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1991
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dokumentalny, Biograficzny, film o sztuce
TYTUŁ ORYGINALNY:
Bronisława Linkego opisanie świata
PRODUKCJA:
Pol Net
Dane techniczne
CZAS:
25 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll