PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1959

Hiroszima, moja miłość

Dramat , Francja, Japonia, 90 min
plakat: Hiroszima, moja miłość
Reżyseria: Alain Resnais
Scenariusz: Marguerite Duras
Opis filmu
Ona jest Francuzką, przyjechała do Hiroszimy, by wystąpić w antywojennym filmie, on – poznanym w kawiarni japońskim architektem. Spędzają wspólnie noc, dobrze im z sobą, mimo że każde z nich ma uporządkowane życie rodzinne. Dzielą się swymi traumatycznymi przeżyciami sprzed kilku lat. W wyniku zrzucenia bomby atomowej na Hiroszimę on stracił rodziców. Ona także została przez wojnę boleśnie doświadczona. Mając osiemnaście lat, zakochała się – z wzajemnością – w niemieckim chłopcu, który został zabity trzydzieści sześć godzin przed wyzwoleniem jej miejscowości, gdzie on stacjonował jako przedstawiciel armii okupacyjnej. Za zadawanie się z niemieckim żołnierzem została potępiona i ukarana przez społeczność Nevers. Ostrzyżono ją i zamknięto w piwnicy. Ale udało się wrócić do normalnego życia. Uciekła z miasteczka w dniu, w którym zrzucono bombę atomową na japońskie miasto. Kończą się zdjęcia do filmu, pora wracać do domu, choć – jak wyznaje – „odejście jest równie trudne jak pozostanie”.

Alain Resnais, czołowy przedstawiciel francuskiej Nowej Fali, uprawia kino osobne, skrajnie subiektywne, w którym często narrację opartą na przyczynowo-skutkowym następstwie zdarzeń zastępuje logika pamięci. „Hiroszima, moja miłość” jest tego najlepszym przykładem, ale także filmy późniejsze, m.in. „Zeszłego roku w Marienbadzie” (1961), „Muriel” (1963) czy „Opatrzność” (1977). Często filmową narrację Resnais'a łączy się z dokonaniami francuskiej nowej powieści (nouveau roman). Jedną z jej czołowych przedstawicielek była Marguerite Duras, scenarzystka „Hiroszimy, mojej miłości”. Cztery lata wcześniej Resnais nakręcił krótkometrażową „Noc i mgłę”, wstrząsający dokument o Auschwitz. Tym razem temat ludobójstwa uczynił kontrapunktem do opowieści miłosnej, co spotkało się z – łagodnie mówiąc – zróżnicowanym odbiorem filmu. Podobnie jak jego nowatorska forma, w której czas przeszły miesza się z rzeczywistym, realność z wyobrażeniem, wspomnienie z marzeniem. Nagroda FIPRESCI w Cannes (1959).
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1959
KRAJ PRODUKCJI:
Francja, Japonia
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
10 czerwiec 1959
TYTUŁ ORYGINALNY:
Hiroshima mon amour
DYSTRYBUTOR PL:
Tantra
Dane techniczne
CZAS:
90 min
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll