PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
2000

Człowiek, jakich wielu

Fabularny, Francja, Portugalia, 89 min
plakat: Człowiek, jakich wielu
Opis filmu
W tym filmie nie są ważne czas i miejsce akcji (w tym przypadku mowa jest o ogólnie pojętej "stolicy" jednego z państw Europy Wschodniej, a wydarzenia mogły rozgrywać się w każdej w zasadzie chwili po II wojnie światowej), ważny jest natomiast poruszany problem i ostateczne przesłanie. Akcja "Człowieka..." rozpoczyna się we współczesnej Portugalii. Podczas zwiedzania jednego z lizbońskich kościołów turysta z Europy Wschodniej, oglądając obraz przedstawiający Sąd Ostateczny, doznaje szoku nerwowego. Odwieziony do szpitala przez dłuższy czas nie może dojść do siebie, wymaga pomocy psychiatrycznej. To jest zaczątek akcji. Reszta filmu to relacje z kolejnych sesji terapeutycznych lekarza z pacjentem. Młodej lekarki i pacjenta w średnim wieku, nieułatwiającego jej zadania. Powoli jednak odkrywa się prawda. Paweł (tak ma na imię bohater) najwyraźniej chce powiedzieć coś o sobie, widać, że dręczy go przeszłość. Ta przeszłość to pełnienie przez wiele lat funkcji w urzędzie bezpieczeństwa w kraju, z którego wraz z żoną wyemigrował. Funkcji, która wiązała się z torturowaniem więźniów. Film pokazuje mechanizmy, jakie powodowały "zwykłymi ludźmi", że ulegali złu. Pokazuje także tych, którzy w imię "wyższych racji", a czasem tylko dla własnej satysfakcji i zabawy, manipulowali innymi, nakłaniając ich do współudziału w zbrodni. Takich jak Władimir. Paweł był "taki jak wszyscy", nie lepszy i nie gorszy od innych. Tak jak inni chciał mieć normalną rodzinę i własny kąt. Osiągnął to, ale za cenę własnego upodlenia i braku spokoju wewnętrznego. Teraz miota się między samooskarżeniem i samousprawiedliwieniem, próbując powrócić do równowagi. Młoda psychiatra nie mieszkała nigdy we wschodniej Europie, nie zna tamtejszych realiów życia w warunkach państwa totalitarnego. Paweł jest dla niej tylko zbrodniarzem, nie przyjmuje jego wyjaśnień jako usprawiedliwiających. Ale i nie widzi, jak sama ulega złu. Kiedy na "rozmowę" do szpitala przybywa niewidomy Władimir, lekarka, uciekając się do przemocy, dosłownie wykopuje go na bruk. Zło jest zaraźliwe - chcą powiedzieć twórcy filmu. Łatwo jest przekroczyć niewidzialną granicę i stanąć po stronie katów. A potem... potem pozostaje już tylko sąd własnego sumienia.
PAT
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2000
KRAJ PRODUKCJI:
Francja, Portugalia
JĘZYK PRODUKCJI:
francuski
RODZAJ / GATUNEK:
Fabularny
PREMIERA ŚWIAT:
29 marzec 2001
TYTUŁ ORYGINALNY:
L'Homme des foules
KOPRODUKCJA:
MS Films
Dane techniczne
CZAS:
89 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll