PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1995

"Demoniczne" kobiety Witkacego

Dokumentalny, Polska, 30 min
plakat: "Demoniczne" kobiety Witkacego
Opis filmu
Jeśli wierzyć tym, którzy go znali, Stanisława Ignacego Witkiewicza zawsze otaczały kobiety zaintrygowane tym "półbogiem zakopiańskiego Olimpu". Pociągała je nie tylko jego malarska i literacka sława, ale i niezwykła uroda artysty: wysokiego, dobrze zbudowanego, o pięknych szarozielonych oczach i bardzo proporcjonalnych rysach. Znająca go od dzieciństwa Magdalena Samozwaniec wspominała: "Był zawsze i stale zakochany. Tak jak inni nie wyobrażali sobie życia bez pieniędzy, tak on nie wyobrażał sobie życia bez miłości". Trudno wyliczyć wszystkie kobiety, które wywarły wpływ na jego życie i twórczość. Wśród najważniejszych była Eugenia Dunin-Borkowska, żona malarza Władysława. Uwieczniona na niezliczonych rysunkach i portretach, darzyła go do końca jego dni serdeczną przyjaźnią. O Witkacym z jego studenckich czasów wiele mówią pamiętniki Heleny Czerwijowskiej - studiującej wówczas na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zakochana w nim bez wzajemności, prowadziła z Witkacym ożywioną korespondencję, musiała jednak ulec potężnej rywalce: Irenie Solskiej, aktorce, żonie Ludwika Solskiego, najgoręcej chyba adorowanej kobiecie swych czasów, kapryśnej uwodzicielce. Uwiecznił ją w wielu szkicach, na litografiach, a literacką wersję ich romansu przelał na karty powieści "622 upadki Bunga, czyli demoniczna kobieta". Na przełomie lat 1912-13 w listach Witkacego do ojca zaczęło się pojawiać nazwisko panny Jadwigi Janczewskiej. Wkrótce ta córka adwokata z Mińska, ładna, inteligentna i oczytana, została oficjalną narzeczoną artysty. Zazdrosny o jej znajomość z Szymanowskim Witkacy pokłócił się z panną, a ta, w przypływie rozpaczy, popełniła samobójstwo. Witkacy przez długie lata obwiniał się o jej śmierć, a samobójstwo narzeczonej odcisnęło na zawsze na jego psychice rys depresji i niewiary w stałość czegokolwiek. Wiosną 1923 r. Witkacy nieoczekiwanie dla wszystkich ożenił się z Jadwigą Unrug, zwaną Niną, siostrą cioteczną Marii i Magdaleny Kossakówien. "Ruda panna o szalenie zmysłowych wargach i wściekle wprost namiętna", jak scharakteryzowała ją kuzynka Magdalena, tworzyła z Witkacym bardzo nietypowe stadło, oparte bardziej na wzajemnym podziwie i przyjaźni niż na tradycyjnie rozumianej miłości małżeńskiej. Od 1928 r. Stanisław Ignacy dzielił swe życie uczuciowe między nią i Czesławę Oknińską, oficjalną kochankę, akceptowaną przez żonę, która tłumaczyła zdrady męża jego "artystycznym usposobieniem". I to właśnie Czesława towarzyszyła mu w ostatniej, tragicznej podróży, jaką podjął w pierwszych dniach września 1939 r. Po wielu dniach wędrówki oboje dotarli do wsi Jeziory na Polesiu i zatrzymali się w leśniczówce, gdzie mieszkali krewni jego znajomych. Któregoś dnia o świcie wyszli z domu. Po paru godzinach gospodarze znaleźli ich leżących w trawie. Witkacy, z podciętymi żyłami, już nie żył. Czesława odzyskała przytomność. Choć zmarła w 1975 r., uparcie milczała na temat swego związku z artystą. Natalia Koryncka-Gruz przypomina w swym filmie sylwetki "demonicznych", niezwykłych kobiet, które przewinęły się przez artystyczne i prywatne życie artysty, próbuje określić rolę, jaką każda z nich odegrała w jego biografii. Śledzi ich późniejsze losy, a z ich wspomnień, korespondencji, zapisków i fotografii odtwarza obraz Witkacego, jaki każda z nich tworzyła na swój użytek. Odwiedza też z kamerą miejsca, wyznaczające trasę uczuciowych peregrynacji artysty.
PAT
opis dystrybutora
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1995
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dokumentalny
TYTUŁ ORYGINALNY:
"Demoniczne" kobiety Witkacego
PRODUKCJA:
Eureka Films
Dane techniczne
CZAS:
30 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll