PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
2000

Pożegnanie

Fabularny, Biograficzny, Polska, Niemcy, 87 min
plakat: Pożegnanie
Reżyseria: Jan Schütte
Scenariusz: Klaus Pohl
Opis filmu
"Pożegnanie" przedstawia jeden z letnich dni u schyłku życia Bertolta Brechta, odmierzanych kurantami domowego zegara. Jednak celem reżysera Jana Schütte i scenarzysty Klausa Pohla zda się być nie tyle wierne przedstawienie biografii znanego dramaturga, co naszkicowanie egocentrycznej osobowości artysty, obok którego przetacza się historia i życie wśród rodziny i przyjaciół (a zwłaszcza przyjaciółek) w swoistej mieszance miłości, nienawiści i zazdrości. W roku 1956 Bertolt Brecht (w tej roli Josef Bierbichler) jest niemłodym, raczej nieatrakcyjnym, schorowanym człowiekiem, choć wokół niego w dziwnych wzajemnych układach widać aż pięć kobiet: żonę Helenę Weigel, słynną postać teatru niemieckiego, córkę, asystentkę, a także byłą kochankę oraz aktualną kochankę, która jest młodą aktorką. W tle tej historii pojawiają się także funkcjonariusze STASI, którzy mają aresztować młodego gościa Brechta - Wolfganga Haricha, jednego z dysydentów reprezentujących odwilżowe trendy, jakie zarysowały się wśród inteligencji krajów komunistycznych u schyłku lat pięćdziesiątych. Jednak to nie tragiczne dzieje przymiarek do socjalizmu o ludzkiej twarzy w krajach bloku wschodniego właśnie w tych latach są w tym filmie najważniejsze. Tu chodzi o twarz Brechta: dramaturga utożsamianego z rewolucyjną awangardą, który najpierw w imię wolności artystycznej udał na Zachód, aby potem w sama porę uciec z USA do NRD przed antykomunistyczną nagonką, dziwnie podobną do antyimperialistycznej histerii na Wschodzie. Brecht stał się wzorcową ikoną kultury NRD, ale w filmie widzimy przede wszystkim studium zadziwiająco egoistycznej postaci artysty, który albo zatraca wrażliwość, albo wręcz ją wyostrza w imię czystej gry ludźmi i historią. Warto tu zacytować samego Brechta: "Człowiek hołduje bardziej dobru niźli złu, ale warunki nie sprzyjają mu".
TVP
opis dystrybutora
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2000
KRAJ PRODUKCJI:
Polska, Niemcy
JĘZYK PRODUKCJI:
niemiecki
RODZAJ / GATUNEK:
Fabularny, Biograficzny
TYTUŁ ORYGINALNY:
Abschied
PRODUKCJA WYKONAWCZA:
Filmcontract Ltd.
Dane techniczne
CZAS:
87 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll