PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1995

100 lat w kinie

Dokumentalny, film o sztuce, Polska, Wielka Brytania, 62 min
plakat: 100 lat w kinie
Opis filmu
Wypowiedzi kinomanów o ich "przygodzie" z kinem polskim: ulubione filmy, gwiazdy, wpływ kina na życie. Atmosfera była podniecająca. Zapadał mrok, a potem na białym płótnie pojawiały się obrazy. Samochód, który zda się wyjedzie z ekranu na wprost na widownię, budził nagły lęk. Dzieci krzyczały, kiedy rozpętywała się burza z piorunami. Zerwanie taśmy witano tupaniem i przeraźliwymi gwizdami. Ustawiony kącie gramofon grał na cały regulator, do czasu aż go zastąpiła pianistka próbująca muzyką ilustrować to, co dzieje się na ekranie. Chłopcy, korzystając z ciemności, ciagnęli dziewczęta za warkocze. A po seansie spędzonym na balkonie tak wspaniale zjeżdżało się po poręczy. Filmy uczyły miłości i patriotyzmu. Idole narzucali ubiór i sposób bycia. I na zawsze pozostały w pamięci sceny, które budziły niepowtarzalne doznania. Welon zrozpaczonej Stefci Rudeckiej czepiający się krzewów. Gniew na niegodziwość panicza i współczucie dla Jontka tak pięknie śpiewającego o miłości do Halki. Potem przyszła wojna. Do kina nie chodził nikt. Łamiący niepisany zakaz narażali się na oblanie kwasem lub atramentem. Kiedy minęła wojenna zawierucha, znów można było zasiąść w mrocznej sali. Rzucić wszystko i pędzić, bo przyjechało kino objazdowe, by stłoczonym na drewnianych ławkach dostarczać nowych wzruszeń - przypominać niedawną grozę, ale i bawić. Zmieniała się widownia, zmieniały się potrzeby i filmy. Nie zawsze były dobre, każdy jednak znalazł wśród nich ten swój poruszający do głębi, albo tę niezapomnianą scenę. W filmie Pawła Łozińskiego bardzo wiekowi, nieco od nich młodsi i całkiem młodzi widzowie wspominają swe przeżycia związane z kinem i polskimi filmami. A na dowód, że wszystko to rzeczywiście dokładnie utwaliło się w ich pamięci, realizator sięga po fragmenty filmów, o których mówią. Od jeszcze niemego "Meira Ezofowicza" po "Psy" - przez m.in. "Trędowatą", "Halkę", "Kanał", "Popiół i diament", "Zezowate szczęście", "Żywot Mateusza", "Rejs", "Barwy ochronne", "Amatora" i "Przypadek". Uderza zakończenie dokumentu. Oto młoda dziewczyna lubi, kiedy w filmie ciągle coś się dzieje, a ona może utożsamić się z dziewczyną gangstera. A za chwilę kilkuletni chłopczyk przekazuje kamerze swoje pragnienie: chciałby zobaczyć film mądry, w którym nikt nikogo nie zabija. Czy to pocieszający prognostyk na przyszłość?
TVP
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1995
KRAJ PRODUKCJI:
Polska, Wielka Brytania
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dokumentalny, film o sztuce
TYTUŁ ORYGINALNY:
100 lat w kinie
TYTUŁ INNY:
Sto lat w kinie
PRODUKCJA:
Telewizja Polska - I Program, Studio Filmowe TOR, British Film Institute (BFI)
DOFINANSOWANIE:
Agencja Produkcji Filmowej
Dane techniczne
CZAS:
62 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll