PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
1998

Chrześcijańskie dziedzictwo czarnej Afryki. Malowidła z Faras

Dokumentalny, Polska, 15 min
plakat: Chrześcijańskie dziedzictwo czarnej Afryki. Malowidła z Faras
Reżyseria: Jerzy Lubach
Scenariusz: Jerzy Lubach
Opis filmu
Pierwsze prace wykopaliskowe w starożytnym mieście Pachoras położonym na północ od drugiej katarakty Nilu, w pobliżu Wadi Halfa, prowadzone były przez brytyjskich archeologów z uniwersytetu oxfordzkiego jeszcze przd wybuchem pierwszej wojny światowej. Pół wieku później do północnego Sudanu przybyli Polacy. Polska Stacja Archeologii Śródziemnomorskiej pod kierownictwem profesora Kazimierza Michałowskiego, działająca pod opieką UNESCO w ramach międzynarodowej akcji ratowania zabytków Nubii, dokonała w Faras - bo pod taką nazwą miasto dziś jest znane - odkryć wyjątkowej wprost wagi. Podczas czteroletniej kampanii wykopaliskowej, prowadzonej w latach 1961-64, uczeni odsłonili ruiny wczesnochrześcijańskiej katedry, wzniesionej w końcu VII wieku, a potem kilkakrotnie odbudowywanej z ruin po zniszczeniach i rozbudowywanej. Najcenniejsze znaleziska znajdowały się na ścianach świątyni - były nimi dobrze zachowane w suchym, pustynnym klimacie malowidła w stylu bizantyjsko-koptyjskim, pochodzące z okresu od VIII aż po XII stulecie. Wykonano je powszechnie stosowaną wówczas techniką "al secco", polegającą na malowaniu na suchym tynku barwnikami zmieszanymi z wodą. Dopiero w piętnastym wieku owa metoda ustąpiła miejsca trudniejszej, ale zapewniającej większą trwałość technice "al fresco". Ogółem na ścianach ketedry znajdowało się ponad sto dwadzieścia malowideł: scen religijnych, takich jak Boże Narodzenie, Golgota czy Trzej Młodziankowie, wizerunków Chrystusa, Madonny, świętych, aniołów, a także portretów królów i biskupów nubijskich. Wczesne zabytki, z ósmego stulecia, są jednobarwne. Reprezentują najstarszy styl dekoracji katedry, zwany fioletowym ze względu na dominację tego koloru. Sto lat później koptyjscy artyści wypełniali farbą wszystkie płaszczyzny obrazów obwiedzione konturem: twarze aniołów i świętych były białe, a postacie królów, biskupów i pasterzy - brązowe. W X wieku twórcy stosowali wszystkie dostępne barwy, z przewagą czerwieni, stale doskonaląc warsztat aż do połowy dwunastego stulecia. Potem nastąpił regres, wyraźny upadek malarskiego rzemiosła. Starożytnego miasta nie ma już dziś na mapach - zniknęło w wodach Jeziora Nassera powstałego po wzniesieniu Tamy Asuańskiej. Uratowane, zdjęte ze ścian malowidła trafiły do muzeów. Połowa została w stolicy Sudanu, Chartumie, zaś reszta koptyjskich arcydzieł zasiliła zbiory Muzeum Narodowego w Warszawie. Widzowie filmu mają okazję obejrzenia całości słynnej kolekcji z Faras.
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1998
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dokumentalny
TYTUŁ ORYGINALNY:
Chrześcijańskie dziedzictwo czarnej Afryki. Malowidła z Faras
PRODUKCJA:
Telewizja Polska - II Program, Studio Filmowe Kalejdoskop
Dane techniczne
CZAS:
15 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll