Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
2005
Monachium
Dramat , Sensacyjny , Thriller, USA, Kanada, Francja, 164 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (15)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (23)
zwiń listę
Opis filmu
Podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium do wioski olimpijskiej wdziera się palestyńskie komando, które zabija dwóch sportowców z Izraela i uprowadza dziewięciu dalszych zakładników. Próba ich odbicia na lotnisku kończy się tragicznie. Wkrótce potem premier Izraela Golda Meir nakazuje powołać specjalny oddział Mossadu, izraelskiego wywiadu, który ma zlokalizować organizatorów zamachu i wyeliminować – zgodnie z zasadą „oko za oko, ząb za ząb”. Na czele oddziału staje młody idealista Avner, syn jednego z założycieli państwa Izrael. Kiedy grupa przystępuje do akcji, kieruje nimi entuzjazm i przekonanie o słuszności akcji, z czasem jednak wątpliwości narastają. W pewnej chwili wypalony Avner porzuca służbę i zamieszkuje w Nowym Jorku. Czy może czuć się bezpieczny?
Steven Spielberg rozgrywa „Monachium” w kilku planach. Pierwsze partie filmu poświęcone są wydarzeniom na Olimpiadzie w Monachium. Janusz Kamiński idealnie łączy materiał kronikalny, w tym zapis telewizyjny, z własnymi zdjęciami w manierze lat 70., uzyskując w ten sposób wrażenie autentycznego dokumentu z epoki. Środkowe partie filmu, rozgrywające się w różnych miastach Europy, dotyczą poszczególnych zamachów, dokonywanych przez agentów: każdy z nich w jakiś sposób nawiązuje do różnych konwencji kina sensacyjnego – wszak twórcy nie opierają się na dokumentach, a jedynie na reporterskiej książce, pełnej nie tyle faktów, ile domysłów i domniemań. Podejmując temat historyczny Spielberg nadal pozostaje więc w kręgu kina. Ale nie do końca: warstwa trzecia filmu odnosi się do współczesności. „Monachium” należy odczytywać jako komentarz Stevena Spielberga do wojny, jaką Zachód prowadzi z terroryzmem po 11 września 2001 roku. Czy istotnie zasada „oko za oko, ząb za ząb”, jaka doprowadziła do wejścia wojsk NATO do Iraku i Afganistanu jest właściwym rozwiązaniem problemu? Film był nominowany do Oscara w pięciu kategoriach (w tym za film roku i reżyserię).
Steven Spielberg rozgrywa „Monachium” w kilku planach. Pierwsze partie filmu poświęcone są wydarzeniom na Olimpiadzie w Monachium. Janusz Kamiński idealnie łączy materiał kronikalny, w tym zapis telewizyjny, z własnymi zdjęciami w manierze lat 70., uzyskując w ten sposób wrażenie autentycznego dokumentu z epoki. Środkowe partie filmu, rozgrywające się w różnych miastach Europy, dotyczą poszczególnych zamachów, dokonywanych przez agentów: każdy z nich w jakiś sposób nawiązuje do różnych konwencji kina sensacyjnego – wszak twórcy nie opierają się na dokumentach, a jedynie na reporterskiej książce, pełnej nie tyle faktów, ile domysłów i domniemań. Podejmując temat historyczny Spielberg nadal pozostaje więc w kręgu kina. Ale nie do końca: warstwa trzecia filmu odnosi się do współczesności. „Monachium” należy odczytywać jako komentarz Stevena Spielberga do wojny, jaką Zachód prowadzi z terroryzmem po 11 września 2001 roku. Czy istotnie zasada „oko za oko, ząb za ząb”, jaka doprowadziła do wejścia wojsk NATO do Iraku i Afganistanu jest właściwym rozwiązaniem problemu? Film był nominowany do Oscara w pięciu kategoriach (w tym za film roku i reżyserię).
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2005
KRAJ PRODUKCJI:
USA, Kanada, Francja
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski, niemiecki, francuski, hebrajski, arabski, włoski, grecki, rosyjski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Sensacyjny , Thriller
PREMIERA POLSKA:
27 styczeń 2006
PREMIERA ŚWIAT:
23 grudzień 2005
TYTUŁ ORYGINALNY:
Munich
BUDŻET:
75 000 000 dolar
PRODUKCJA:
DreamWorks SKG, Universal Pictures, Amblin Entertainment, Kennedy/Marshall Company, The, Barry Mendel Productions
DYSTRYBUTOR PL:
UIP
STRONY WWW:
Dane techniczne
CZAS:
164 min, 163min (Filipiny)
OBRAZ:
kolor, 2,35:1
DŹWIĘK
Dolby stereo DIGITAL
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025