Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
2004
Kierowca dla Wiery
Dramat , Rosja, Ukraina, 105 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (10)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (15)
zwiń listę
Opis filmu
Krym, rok 1962, letnia rezydencja generała Sierowa. Wiera, jego piękna, choć kaleka córka, zachodzi w ciążę z przypadkowym mężczyzną, kubańskim oficerem, który znalazł się służbowo na odległej placówce. Romans z córką radzieckiego generała traktuje jako jedną ze swych uczuciowych przygód. W tej sytuacji Wiera stara się dokonać aborcji, ale jest już za późno. W rodzinne sprawy Sierowów zostaje wplątany Wiktor, młody sierżant, nowy kierowca generała, któremu ten – by zatuszować obyczajowy skandal o wydźwięku międzynarodowym – gotów jest oddać rękę swej córki, a przy okazji pomóc w przyspieszeniu wojskowej kariery. Generał nie wie jednak, że czeka go niemiła niespodzianka, w jego domu harcuje funkcjonariusz KGB, starający się pozyskać Wiktora do swych spraw. Chłopak wpada w potrzask – nie tylko zawodowy, ale i uczuciowy, coraz bardziej interesuje się nim bowiem niezwykle atrakcyjna pokojówka. Niebawem zawiązane intrygi znajdą rozwiązanie, a dom generała spłynie krwią.
„Kierowca dla Wiery” Pawła Czuchraja przypomina fabułą, a także nastrojem „Spalonych słońcem” (1994) Nikity Michałkowa. W tamtym – utrzymanym w Czechowowskiej atmosferze – kipiącym uczuciami dramacie, rozgrywającym się w latach trzydziestych w podmoskiewskiej daczy, zasłużony weteran wojny domowej spędzał wakacje z żoną i córką. W filmie Czuchraja mamy inne miejsce i czas wydarzeń – Krym, lata sześćdziesiąte – ale to nieistotne zmiany. Wymowa filmu pozostaje podobna. Obaj twórcy opowiadają o totalitarnym państwie, jego represyjnym systemie, dosięgającym swe ofiary z dala od centrum wydarzeń, gdzieś w prywatnych daczach, w czasie kanikuły. W tym systemie nie ma bowiem prywatności i nie ma kanikuły. Film Czuchraja jest sprawnie opowiedziany, zawiera niezbędny suspens, a także nieoczekiwane zwroty dramaturgiczne, będąc historią precyzyjnie umiejscowioną w czasie, co uwidacznia się w niezwykłej dbałości scenograficznej i rekwizytorskiej, ma jednocześnie walory uniwersalne i ponadczasowe.
„Kierowca dla Wiery” Pawła Czuchraja przypomina fabułą, a także nastrojem „Spalonych słońcem” (1994) Nikity Michałkowa. W tamtym – utrzymanym w Czechowowskiej atmosferze – kipiącym uczuciami dramacie, rozgrywającym się w latach trzydziestych w podmoskiewskiej daczy, zasłużony weteran wojny domowej spędzał wakacje z żoną i córką. W filmie Czuchraja mamy inne miejsce i czas wydarzeń – Krym, lata sześćdziesiąte – ale to nieistotne zmiany. Wymowa filmu pozostaje podobna. Obaj twórcy opowiadają o totalitarnym państwie, jego represyjnym systemie, dosięgającym swe ofiary z dala od centrum wydarzeń, gdzieś w prywatnych daczach, w czasie kanikuły. W tym systemie nie ma bowiem prywatności i nie ma kanikuły. Film Czuchraja jest sprawnie opowiedziany, zawiera niezbędny suspens, a także nieoczekiwane zwroty dramaturgiczne, będąc historią precyzyjnie umiejscowioną w czasie, co uwidacznia się w niezwykłej dbałości scenograficznej i rekwizytorskiej, ma jednocześnie walory uniwersalne i ponadczasowe.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2004
KRAJ PRODUKCJI:
Rosja, Ukraina
JĘZYK PRODUKCJI:
rosyjski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA POLSKA:
30 maj 2008
PREMIERA ŚWIAT:
27 lipiec 2004
TYTUŁ ORYGINALNY:
Voditel dlya Very
TYTUŁ ANGIELSKI:
A Driver for Vera
BUDŻET:
3 300 000 dolar
PRODUKCJA:
Channel 1+1, Channel One Russia, Prodyuserskaya Firma Igorya Tolstunova, Sluzhba Kinematografii Rossiyskoy Federatsii
DYSTRYBUTOR PL:
Vivarto
STRONY WWW:
Dane techniczne
CZAS:
105 min, 114min (wersja festiwalowa)
OBRAZ:
kolor, 2,35:1
DŹWIĘK
Dolby stereo DIGITAL
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025