Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
2002
Wszystko albo nic
Dramat , Wielka Brytania, Francja, 128 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (16)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (15)
zwiń listę
Opis filmu
W blokowisku na przedmieściach Londynu mieszkają trzy rodziny. Phil jest taksówkarzem, jeżdżącym pożyczonym autem. Jego żona Penny pracuje w supermarkecie jako kasjerka, córka Rachel, wielbicielka tanich romansów, sprząta w domu starców, zaś chorobliwie otyły syn Rory jest bezrobotny. Wszyscy utracili zdolność komunikowania się, czują się osamotnieni, sfrustrowani, zbędni, wykluczeni z życia. Stosunki między nimi są powierzchowne, chłodne, przepełnione pretensją lub agresją. Brak w nich miłości. Phil wraca z pracy w momencie, kiedy jego żona wychodzi. Po sąsiedzku mieszka Ron z żoną alkoholiczką oraz niesforną córką Samanthą, zaś dalej obdarzona pięknym głosem Maureen z nastoletnią córką Donną, która zachodzi w ciążę. Jako jedyna Maureen zachowała w sobie trochę optymizmu oraz radości życia, które wyraża śpiewając karaoke w lokalnym pubie.
Blokowisko to miejsce, w którym mnożą się rozboje, dochodzi do aktów przemocy, zapadania na choroby psychiczne, gdzie nastolatki rodzą dzieci. To świat ludzi nieszczęśliwych. Dopiero atak serca Rory’ego powoduje, że członkowie rodziny otrząsają się z marazmu. W obliczu utraty, podejmują wysiłek, by wyznać sobie, że jednak się kochają, a wcześniejsza obcość wynikała z przekonania, że ta miłość wygasła.
Film w reżyserii Mike’a Leigh to brytyjskie, zaangażowane kino społeczne, ukazujące brzydką rzeczywistość peryferii miasta i klasy robotniczej bez koloryzowania. Rozpad rodziny został w nim przedstawiony w surowej stylistyce, z oszczędną grą aktorską, licznymi ujęciami w ciszy, kulminującej w scenie szczerej rozmowy po tragedii rodzinnej. Bohaterowie to na początku ludzie nieatrakcyjni, wypaleni emocjonalnie, bez energii, którzy przechodzą głęboką przemianę.
Tytułowe „wszystko albo nic” można rozumieć na wiele sposobów, m.in. skłania do refleksji, czy posiadanie rodziny, skromnego mieszkania, zdrowia i marnej pensji to właśnie wszystko, czego należy oczekiwać od życia, czy też nic? Cierpienie, którego doznają bohaterowie, ma wymiar ewangeliczny, mimo jawnego braku odwołań do Boga w ich świecie. Na wzór postaci biblijnych podnoszą się z upadku i korzystają z szansy, by pojednać się ze sobą i odnaleźć ukryte w nich dobro. Mike Leigh, twórca sławnych „Sekretów i kłamstw”, kolejny raz sięgnął po motyw odzyskiwania nadziei w pozornie beznadziejnej rzeczywistości. Film zawiera również elementy satyry oraz humoru, jak też wnikliwej obserwacji obyczajowej.
Blokowisko to miejsce, w którym mnożą się rozboje, dochodzi do aktów przemocy, zapadania na choroby psychiczne, gdzie nastolatki rodzą dzieci. To świat ludzi nieszczęśliwych. Dopiero atak serca Rory’ego powoduje, że członkowie rodziny otrząsają się z marazmu. W obliczu utraty, podejmują wysiłek, by wyznać sobie, że jednak się kochają, a wcześniejsza obcość wynikała z przekonania, że ta miłość wygasła.
Film w reżyserii Mike’a Leigh to brytyjskie, zaangażowane kino społeczne, ukazujące brzydką rzeczywistość peryferii miasta i klasy robotniczej bez koloryzowania. Rozpad rodziny został w nim przedstawiony w surowej stylistyce, z oszczędną grą aktorską, licznymi ujęciami w ciszy, kulminującej w scenie szczerej rozmowy po tragedii rodzinnej. Bohaterowie to na początku ludzie nieatrakcyjni, wypaleni emocjonalnie, bez energii, którzy przechodzą głęboką przemianę.
Tytułowe „wszystko albo nic” można rozumieć na wiele sposobów, m.in. skłania do refleksji, czy posiadanie rodziny, skromnego mieszkania, zdrowia i marnej pensji to właśnie wszystko, czego należy oczekiwać od życia, czy też nic? Cierpienie, którego doznają bohaterowie, ma wymiar ewangeliczny, mimo jawnego braku odwołań do Boga w ich świecie. Na wzór postaci biblijnych podnoszą się z upadku i korzystają z szansy, by pojednać się ze sobą i odnaleźć ukryte w nich dobro. Mike Leigh, twórca sławnych „Sekretów i kłamstw”, kolejny raz sięgnął po motyw odzyskiwania nadziei w pozornie beznadziejnej rzeczywistości. Film zawiera również elementy satyry oraz humoru, jak też wnikliwej obserwacji obyczajowej.
Adam Wyżyński
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2002
KRAJ PRODUKCJI:
Wielka Brytania, Francja
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA POLSKA:
14 luty 2003
PREMIERA ŚWIAT:
17 maj 2002
TYTUŁ ORYGINALNY:
All or Nothing
BUDŻET:
9 000 000 dolar
PRODUKCJA:
Les Films Alain Sarde, Thin Man Films
DYSTRYBUTOR PL:
Gutek Film
Dane techniczne
CZAS:
128 min, 121min (Niemcy, wersja TV)
OBRAZ:
kolor, 1,85:1
DŹWIĘK
Dolby stereo DIGITAL
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024