Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
2000
Przekręt
Komedia kryminalna, Komedia, Kryminał, Wielka Brytania, USA, 104 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (20)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (25)
zwiń listę
Opis filmu
Franky Cztery Palce, działający na zlecenie nowojorskiego jubilera (i jednego z ojców chrzestnych tamtejszej mafii), Aviego, kradnie w Antwerpii wielkiej wartości brylant i udaje się do Londynu, skąd ma polecieć do Stanów. W stolicy Anglii pada jednak ofiarą oszustwa, zaplanowanego przez Borysa Brzytwę, byłego agenta KGB, obecnie jednego z bonzów międzynarodowego nielegalnego handlu bronią, który zleca wykradzenie diamentu Franky’emu. W tym samym czasie dwaj promotorzy nielegalnych walk bokserskich, marzący o wyjściu na szerszy rynek, ustalają warunki walki, mającej decydować o ich przyszłości: starcie jest ustawione, ich człowiek ma przegrać. Sęk w tym, że właśnie stracili swego boksera, a skaperowany na jego miejsce irlandzki Cygan, prawdziwy bokserski talent, nie potrafi przegrywać. Jego wygrana doprowadza do wściekłości Cegłówkę, gangstera, który zawiaduje walkami, a przy okazji prowadzi hodowlę świń, karmionych ludzkim mięsem. Na wieść o kradzieży diamentu Avi przylatuje do Londynu ze swoimi ludźmi, dla pewności wynajmując miejscowego zabijakę o przydomku Kulozębny. W londyńskim półświatku rozpętuje się prawdziwe piekło.
Drugi w dorobku film Guya Ritchiego zbudowany jest na wzorcu znanym z „Pulp Fiction” Quentina Tarantino: brawurowo poprowadzona, skomplikowana intryga kryminalna w każdej chwili może się rozsypać na ciąg samodzielnych epizodów, nie tracąc nic ze swych walorów. To świetnie zagrane i równie precyzyjnie wyreżyserowane dynamiczne scenki, mające ukazać barwny londyński półświatek, a jednocześnie zaspokoić oczekiwania widza, spragnionego potraktowanej pastiszowo ironicznej fabuły z udziałem uznanych gwiazd. Dzięki „Przekrętowi” Ritchie zyskał tytuł europejskiego Tarantino, kilka prestiżowych nagród oraz zaufanie widza, które – niestety – wkrótce zaprzepaścił przez następne 10 lat nie prezentując nic, co mogłoby dorównać jego wcześniejszym filmom, „Porachunkom” i „Przekrętowi”.
Drugi w dorobku film Guya Ritchiego zbudowany jest na wzorcu znanym z „Pulp Fiction” Quentina Tarantino: brawurowo poprowadzona, skomplikowana intryga kryminalna w każdej chwili może się rozsypać na ciąg samodzielnych epizodów, nie tracąc nic ze swych walorów. To świetnie zagrane i równie precyzyjnie wyreżyserowane dynamiczne scenki, mające ukazać barwny londyński półświatek, a jednocześnie zaspokoić oczekiwania widza, spragnionego potraktowanej pastiszowo ironicznej fabuły z udziałem uznanych gwiazd. Dzięki „Przekrętowi” Ritchie zyskał tytuł europejskiego Tarantino, kilka prestiżowych nagród oraz zaufanie widza, które – niestety – wkrótce zaprzepaścił przez następne 10 lat nie prezentując nic, co mogłoby dorównać jego wcześniejszym filmom, „Porachunkom” i „Przekrętowi”.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2000
KRAJ PRODUKCJI:
Wielka Brytania, USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski, rosyjski
RODZAJ / GATUNEK:
Komedia kryminalna, Komedia, Kryminał
PREMIERA POLSKA:
03 listopad 2000
PREMIERA ŚWIAT:
23 sierpień 2000
TYTUŁ ORYGINALNY:
Snatch
BUDŻET:
9 000 000 dolar
PRODUKCJA:
Columbia Pictures Corporation, SKA Films
DYSTRYBUTOR PL:
Syrena EG
STRONY WWW:
Dane techniczne
CZAS:
104 min, 102min (USA)
OBRAZ:
kolor, 1,85:1
DŹWIĘK
Dolby stereo DIGITAL
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024