PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
2000

Stefan Chwin. Archeolog pamięci

Dokumentalny, Biograficzny, film o sztuce, Polska, 59 min
plakat: Stefan Chwin. Archeolog pamięci
Reżyseria: Ewa Pytka
Scenariusz: Ewa Pytka
Opis filmu
Dokument poświęcony wspomnieniom Stefana Chwina. Było popołudnie. Za oknem wielkie chmury sunęły nad katedrą. W klasie - sennie. Stalówką umoczoną w tuszu rysowałem w zeszycie żaglowiec. Trochę z nudów, trochę tak sobie, dla przyjemności. Żeby był, żeby dobrze wyglądał. I właśnie wtedy, koło dwunastej, kiedy z daleka zaczęły dobiegać pierwsze dźwięki bijących dzwonów katedry, usłyszałem jedno z najważniejszych pytań mojego życia. Jot, który siedział za mną, spojrzał mi przez ramię, popatrzył na mój żaglowiec,po czym ziewnął. Coś ty, głupi, chce ci się? To pytanie, zadane kiedyś gdańskiemu uczniakowi, stało się jednym z najważniejszych dla bohatera filmu - jednego z najwybitniejszych polskich prozaików, krytyków literackich i eseistów współczesnych. Zdaniem Stefana Chwina, jest też fundamentalne dla naszej kultury. Odzywa się między innymi w sztuce Sławomira Mrożka pamiętną frazą: Zasiać, czy nie zasiać? Czy warto robić cokolwiek więcej, niż na poziomie elementarnego czy choćby wygodnego przetrwania? Wznieść się ponad codzienną krzątaninę, zwolnić, odetchnąć, rozejrzeć się dookoła, spróbować, by chciało nam się chcieć? Tempo biegu życia, nieustanny brak czasu na chwilę refleksji i pogoń za jutrem sprawiają, że dzień wczorajszy umiera. Nawet niedawna przeszłość zapada w niebyt. Pisarz dobrze pamięta, jak na jego oczach umierała piękna, stara Oliwa. Niszczały budowle, szarzał pejzaż. To nie tylko wina wojennego kataklizmu, który przewalił się przez Wybrzeże, i powojennych przemian, efekt mentalności epoki socjalizmu. Ów proces destrukcji trwa nadal, we wszystkich miejscach i na wszelkich poziomach ludzkiej aktywności. Nikt nie dba o estetykę i kształt detalu. Wysmakowana forma ustępuje miejsca tandecie, gadżetowi, przedmiotowi jednorazowego użytku. Chwin - archeolog pamięci - szuka śladów odchodzącego świata. Zebrał ich wiele. Zarówno te materialne, jak srebrny zegarek przemycony przez babcię ze zniszczonej stolicy i przestrzelony hełm wygrzebany z piasku na nadmorskich wydmach, jak i bezcielesne okruchy wspomnień, umieszcza w bezpiecznym miejscu - na kartkach swych książek. Autor "Romantycznej przestrzeni wyobraźni", "Krótkiej historii pewnego żartu", "Hanemanna", "Esther" i innych prac, wspomina swoje rodzinne korzenie rozciągające się od Warszawy, po Nową Wilejkę. Stołeczność reprezentowała matka, ojciec pochodził z Kresów Wschodnich. Najważniejszą rolę w domu odgrywała babka. To ona wtajemniczała młodzieńca w familijne sekrety zasiedziałej, bogatej rodziny warszawskich mieszczan. Matka nie przejawiała takiej wylewności. Bohater filmu dopiero po latach poznał piękną kartę życiorysu rodzicielki, która podczas Powstania Warszawskiego była sanitariuszką w zgrupowaniu Radosława. Stefan Chwin mówi też o własnej twórczości i o powinnościach literatury, o kobietach i o swej naturze. A dokładniej - o dwóch naturach. Zgodnie z pierwszą stara się zajmować przychylną postawę wobec ludzi i ich losów. Dobrotliwą, wybaczającą i łagodzącą cierpienia. Drugą połową jaźni rozporządza pokusa. To ona popycha pisarza do zadawania ostrych pytań i poruszania najdrastyczniejszych nawet spraw. Obie siły zmagają się ze sobą nieustannie, walczą o to, w którą stronę pobiegnie linia Chwinowego pisma.
TVP
opis dystrybutora
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
2000
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dokumentalny, Biograficzny, film o sztuce
TYTUŁ ORYGINALNY:
Stefan Chwin. Archeolog pamięci
PRODUKCJA:
Telewizja Polska (Gdańsk)
Dane techniczne
CZAS:
59 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll