PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
1963

Milczenie

Dramat , Szwecja, 96 min
plakat: Milczenie
Reżyseria:
Scenariusz: Ingmar Bergman
Premiera PL: 16 marzec 2007
Opis filmu
Dwie siostry, cierpiąca na raka Ester i młodsza Anna, podróżują pociągiem przez nieznany kraj europejski o ustroju totalitarnym w towarzystwie synka Anny, Johana. Stan zdrowia Ester wymaga przerwy w podróży: kobiety zatrzymują się w starym hotelu, w mieście, gdzie ludzie posługują się językiem, którego Ester i Anna nie rozumieją. Skazane na siebie siostry podejmują odwieczną kłótnię – Anna nie znosi protekcjonalnego zachowania Ester i wychodzi, by wdać się w gwałtowny romans z przygodnym kochankiem. Kiedy wróci do pokoju, powiadomi siostrę o swoim podboju, by nie tyle zadać jej ból, ile pobudzić skrywany dotąd seksualizm. Za namową ciotki Johan zaczyna śledzić matkę, co prowokuje kolejną kłótnię. Anna wyjeżdża wraz z synem z miasta, pozostawiając umierającą Ester samą sobie.

Zamknięcie trylogii wiary Ingmara Bergmana („Jak w zwierciadle”, „Goście Wieczerzy Pańskiej” i „Milczenie”) z lat 1961-63, a zarazem jeden z najważniejszych filmów w jego dorobku: nasycona znaczeniami refleksja na temat samotności współczesnego człowieka bezradnego wobec milczenia Boga. Ale Bergman nie byłby Bergmanem, gdyby ograniczył się wyłącznie do kwestii wiary. Dla niego jest to rodzaj pretekstu, by spojrzeć na relacje między siostrami, powracającymi do zadawnionych sporów, ciągnących się od dzieciństwa. Pobyt w nieznanym mieście, gdzie nie sposób się porozumieć, zdaje się być metaforą samotności jednostki w tłumie, nieuchronnego wyobcowania w nieprzyjaznych warunkach. Ukazany z brutalnym realizmem erotyzm – niezwykle ostry jak na standardy ówczesnego kina – jest z kolei symbolem instynktów tkwiących w każdym człowieku, ujawniających się tym mocniej, im bardziej czujemy się zagrożeni. Wreszcie chłopiec wychwytujący pojedyncze słowa z obcego języka jest wyrazem naiwności, z jaką próbujemy się porozumieć. Choć nie brukuje interpretacji, że „Milczenie” jest efektem autoterapii reżysera, szukającego wyjścia ze światopoglądowego kryzysu.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1963
KRAJ PRODUKCJI:
Szwecja
JĘZYK PRODUKCJI:
szwedzki
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA POLSKA:
16 marzec 2007
PREMIERA ŚWIAT:
23 wrzesień 1963
TYTUŁ ORYGINALNY:
Tystnaden
TYTUŁ ANGIELSKI:
The Silence
PRODUKCJA:
Svensk Filmindustri (SF)
DYSTRYBUTOR PL:
Gutek Film
Dane techniczne
CZAS:
96 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,37:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll