Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1971
Ta przeklęta niedziela
Dramat , Wielka Brytania, 110 min
Reżyseria: John Schlesinger
Scenariusz: Penelope Gilliatt
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (58)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (22)
zwiń listę
Opis filmu
Londyn, początek lat 70. XX w. Dwudziestopięcioletni, biseksualny wytwórca form artystycznych, Bob Elkin, żyje jednocześnie w związku ze starszą o dziesięć lat, rozwiedzioną doradczynią biznesową, Alex Greville, i żydowskim lekarzem po pięćdziesiątce, Danielem Hirshem. Cyniczny Bob lawiruje między nimi, manipulując emocjonalnie obojgiem, a oni, mając świadomość, że są elementami trójkąta miłosnego, godzą się na ten niekomfortowy układ. Wolą w nim trwać niż stracić kochanka. Jednak pewnej niedzieli rozwódka i pan doktor, każde z osobna, żądają od Boba, aby wybrał jedno z nich. Młody artysta podejmuje jednak inną, znów bodaj najlepszą dla siebie, decyzję: zostawia oboje i odlatuje do USA. Alex i Daniel, którzy dotąd wiedzieli o sobie nawzajem, ale nie znali się osobiście, przypadkowo – już opuszczeni przez Boba – wpadają na siebie u wspólnych przyjaciół…
To był szok: na projekcjach „Tej przeklętej niedzieli” podczas warszawskiego Tygodnia Filmów Angielskich w 1972 r. polska publiczność zapewne pierwszy raz ujrzała na ekranie czuły pocałunek mężczyzn, a następnie „rozebraną” scenę erotyczną z ich udziałem. Jednakże reżyser John Schlesinger, dołączając z „Nocnym kowbojem” i „Tą przeklętą niedzielą” do filmowców-obserwatorów przemian obyczajowych, które spowodowała kontestacja z przełomu lat 60.
i 70., nadmiernie nie epatuje widzów „niezdrowymi” sensacjami. W opowieści o skomplikowanych relacjach uczuciowych między Alex (Glenda Jackson), Danielem (Peter Finch) i Bobem (Murray head) koncentruje się na psychologicznym rysunku postaci – wprawdzie kosztem napięcia dramaturgicznego.
W 1972 r. „Ta przeklęta niedziela” zdobyła cztery nominacje do Oscara (Jackson, Finch, reżyseria, scenariusz oryginalny Penelope Gilliatt), Złoty Glob dla najlepszego anglojęzycznego filmu zagranicznego oraz pięć nagród Brytyjskiej Akademii Filmu i Telewizj (BAFTA)i: dla najlepszego filmu, za reżyserię, kreacje aktorskie Jackson i Fincha oraz za montaż – dzieło Richarda Mardena. Wśród nominowanych do BAFTY, obok scenarzystki i dźwiękowców, nie zabrakło Billy’ego Williamsa, twórcy nastrojowych zdjęć.
To był szok: na projekcjach „Tej przeklętej niedzieli” podczas warszawskiego Tygodnia Filmów Angielskich w 1972 r. polska publiczność zapewne pierwszy raz ujrzała na ekranie czuły pocałunek mężczyzn, a następnie „rozebraną” scenę erotyczną z ich udziałem. Jednakże reżyser John Schlesinger, dołączając z „Nocnym kowbojem” i „Tą przeklętą niedzielą” do filmowców-obserwatorów przemian obyczajowych, które spowodowała kontestacja z przełomu lat 60.
i 70., nadmiernie nie epatuje widzów „niezdrowymi” sensacjami. W opowieści o skomplikowanych relacjach uczuciowych między Alex (Glenda Jackson), Danielem (Peter Finch) i Bobem (Murray head) koncentruje się na psychologicznym rysunku postaci – wprawdzie kosztem napięcia dramaturgicznego.
W 1972 r. „Ta przeklęta niedziela” zdobyła cztery nominacje do Oscara (Jackson, Finch, reżyseria, scenariusz oryginalny Penelope Gilliatt), Złoty Glob dla najlepszego anglojęzycznego filmu zagranicznego oraz pięć nagród Brytyjskiej Akademii Filmu i Telewizj (BAFTA)i: dla najlepszego filmu, za reżyserię, kreacje aktorskie Jackson i Fincha oraz za montaż – dzieło Richarda Mardena. Wśród nominowanych do BAFTY, obok scenarzystki i dźwiękowców, nie zabrakło Billy’ego Williamsa, twórcy nastrojowych zdjęć.
Marcin Zawiśliński
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1971
KRAJ PRODUKCJI:
Wielka Brytania
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
01 lipiec 1971
TYTUŁ ORYGINALNY:
Sunday Bloody Sunday
PRODUKCJA:
Vectia
Dane techniczne
CZAS:
110 min
OBRAZ:
kolor, 1,66:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024