PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1970

Konformista

Dramat , Włochy, Francja, RFN, 115 min
plakat: Konformista
Opis filmu
Marcello przekonany jest, że w wieku trzynastu lat zabił szofera homoseksualistę. Całe życie próbuje odkupić tamtą domniemaną zbrodnię poprzez ścisłe przestrzeganie obowiązujących w społeczeństwie norm. Jest rok 1938, żeni się z Giulią. Podczas podróży poślubnej do Paryża stara się rozszyfrować – pracując dla włoskiego wywiadu – antyfaszystowską działalność profesora Quadri, którego był kiedyś studentem. Zbliża się uczuciowo do młodej, atrakcyjnej żony profesora, ale ze zdumieniem stwierdza, że Anna jest bardziej zainteresowana jego żoną. Z Włoch nachodzi rozkaz zlikwidowania naukowca. Po wspólnie spędzonym wieczorze profesor zamierza wyjechać na wieś, a obie panie do Paryża. Jednak rankiem Marcello dowiaduje się, że Anna zmieniła plany, wyjechała z mężem i po drodze oboje zostali zamordowani. Jest rok 1943, tłumy świętują upadek rządu faszystowskiego. Na ulicy Marcello dostrzega mężczyznę, którego kiedyś rzekomo zabił. Właśnie podrywa jakiegoś chłopca. Denuncjuje go jako faszystę.

„Konformista” Bernardo Bertolucciego nie jest ekranizacją znanej książki Alberto Moravii, reżysera – także scenarzysty filmu – zainspirowały tylko niektóre wątki powieści, a – nade wszystko – osobowość jej głównego bohatera. „Szczególnie zafascynowała mnie i zaintrygowała osobowość protagonisty, która pozwalała stworzyć postać tyleż tragiczną, co obmierzłą, wielką i nędzną” – wyznaje Bertolucci. „Człowiek ten staje się konformistą, ponieważ jest przekonany, że jako dziecko zabił człowieka. Film kończy się w lipcu 1943 roku. W ciągu jednej nocy całe faszystowskie Włochy stają się antyfaszystowskie. W tym momencie na ulicach Rzymu bohater jest świadkiem upadku faszyzmu i odkrywa, że całe jego życie było wielka pomyłką” – dodaje Jean-Louis Trintignant, który znakomicie wcielił się w tytułową postać. Wydawało się, że stanie się ulubionym aktorem Bertolucciego, ale zagrania roli w jego kolejnym filmie – który stał się i skandalem, i arcydziełem, czyli w „Ostatnim tangu w Paryżu” – odmówił.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1970
KRAJ PRODUKCJI:
Włochy, Francja, RFN
JĘZYK PRODUKCJI:
włoski, francuski, łacina
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
czerwiec 1970
TYTUŁ ORYGINALNY:
Il conformista
TYTUŁ ANGIELSKI:
The Conformist
TYTUŁ INNY:
Le conformiste
BUDŻET:
750 000 dolar
PRODUKCJA:
Mars Film, Marianne Productions, Maran Film
Dane techniczne
CZAS:
115 min, 111min (wersja z 1995 r.), 107min (USA)
OBRAZ:
kolor, 1,66:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll