Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1997
Boogie Nights
Dramat , USA, 155 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (47)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (42)
zwiń listę
Opis filmu
Druga połowa szalonych lat 70. San Fernando Valley w słonecznej Kalifornii jest prawdziwą mekką święcącego wówczas spore triumfy kina pornograficznego. Do pewnego stopnia jest to zasługą ambitnego reżysera Jacka Hornera, który wraz ze swoją „świtą”, wyłapując w nocnych klubach co większe talenty, jawi się jako jeden z najpoważniejszych graczy w branży. Właśnie w ten sposób pod skrzydła starego wyjadacza trafia młody Eddie Adams. Chłopak, skreślony przez rodzinę, która nie widzi przed nim żadnych perspektyw, a gorąco namawiany przez Hornera, stawia wszystko na jedną kartę, akceptuje jego propozycję i decyduje się zadebiutować w produkcji xxx. Pod wdzięcznym pseudonimem Dirka Digglera, u boku prawdziwej gwiazdy tego typu kina Amber Waves, odnosi pierwsze sukcesy, szybko „eksponując” swój talent. Dirk momentalnie zyskuje status największej gwiazdy wytwórni, a wkrótce całej branży. Żyje jak na ekscentrycznego gwiazdora przystało – luksusowa posiadłość, kobiety, narkotyki, szybkie samochody. Nic jednak nie trwa wiecznie. Zwłaszcza w tym biznesie.
Paul Thomas Anderson to jeden z ciekawszych współczesnych amerykańskich reżyserów. Można zaryzykować stwierdzenie, że status ten w dużej mierze zawdzięcza właśnie „Boogie Nights”, który – pomimo że to zaledwie jego drugi pełnometrażowy film w artystycznym dorobku – okazał się prawdziwym przełomem. Anderson, rozwijając pomysł swojego krótkiego metrażu z 1989 roku („The Dirk Diggler Story”), prezentuje bardzo oryginalny, acz mocno kontrowersyjny punkt widzenia na amerykańską rzeczywistość. Mianowicie spogląda na nią przez pryzmat przemysłu porno, który w latach 70. za sprawą takich tytułów, jak „Głębokie gardło” (1972) Gerarda Damiano czy „Behind the Green Door” (1972) braci Mitchell, święcił ogromne triumfy. W „Boogie Nights” odzywają się także echa przełomu wideo w latach 80. i wszelkich konsekwencji, jakie za sobą niosła ta rewolucja. Mimo licznych perturbacji Andersonowi udało się skompletować doborową obsadę, z Markiem Wahlbergiem, Julianne Moore i znakomitym Burtem Reynoldsem na czele. „Boogie Nights” docenione zostało na wielu festiwalach na całym świecie, a Paul Thomas Anderson wykonał pierwszy krok w stronę błyskotliwej reżyserskiej kariery.
Paul Thomas Anderson to jeden z ciekawszych współczesnych amerykańskich reżyserów. Można zaryzykować stwierdzenie, że status ten w dużej mierze zawdzięcza właśnie „Boogie Nights”, który – pomimo że to zaledwie jego drugi pełnometrażowy film w artystycznym dorobku – okazał się prawdziwym przełomem. Anderson, rozwijając pomysł swojego krótkiego metrażu z 1989 roku („The Dirk Diggler Story”), prezentuje bardzo oryginalny, acz mocno kontrowersyjny punkt widzenia na amerykańską rzeczywistość. Mianowicie spogląda na nią przez pryzmat przemysłu porno, który w latach 70. za sprawą takich tytułów, jak „Głębokie gardło” (1972) Gerarda Damiano czy „Behind the Green Door” (1972) braci Mitchell, święcił ogromne triumfy. W „Boogie Nights” odzywają się także echa przełomu wideo w latach 80. i wszelkich konsekwencji, jakie za sobą niosła ta rewolucja. Mimo licznych perturbacji Andersonowi udało się skompletować doborową obsadę, z Markiem Wahlbergiem, Julianne Moore i znakomitym Burtem Reynoldsem na czele. „Boogie Nights” docenione zostało na wielu festiwalach na całym świecie, a Paul Thomas Anderson wykonał pierwszy krok w stronę błyskotliwej reżyserskiej kariery.
Kuba Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1997
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA POLSKA:
14 sierpień 1998
PREMIERA ŚWIAT:
11 wrzesień 1997
TYTUŁ ORYGINALNY:
Boogie Nights
BUDŻET:
15 000 000 dolar
PRODUKCJA:
New Line Cinema, Lawrence Gordon Productions
KOPRODUKCJA:
Ghoulardi Film Company
DYSTRYBUTOR PL:
Syrena EG
Dane techniczne
CZAS:
155 min
OBRAZ:
kolor, 2,35:1
DŹWIĘK
Dolby stereo DIGITAL
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024