Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1996
Przełamując fale
Dramat , Romans, Hiszpania, Dania, Szwecja, Francja, Holandia, Norwegia, Islandia, 159 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (10)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (41)
zwiń listę
Opis filmu
Wywodząca się z małej, zamkniętej społeczności protestanckiej z północy Szkocji, młoda i naiwna Bess McNeill zakochuje się w Duńczyku Janie, pracującym na platformie wiertniczej na Morzu Północnym. Mimo sprzeciwu społeczności pobierają się i kiedy Jan wraca na platformę, Bess modli się, by wrócił do niej jak najszybciej. Niestety, wraca – ale na wpół sparaliżowany po wypadku, jakiemu uległ w pracy. Małżonkowie nie mogą prowadzić życia seksualnego, Jan sugeruje Bess, by wzięła sobie kochanka i opowiadała mu o swoich doznaniach w trakcie miłosnego zbliżenia. Kobieta spełnia jego życzenie w imię miłości do męża, którego stan zaczyna się poprawiać, co traktuje jako znak Boży. Ale w pewnej chwili stan zdrowia Jana zaczyna się pogarszać, czyżby potrzebne było jeszcze większe poświęcenie?
Kluczowy w karierze Larsa von Triera film jest zarazem najgłośniejszym i najbardziej utytułowanym filmem roku – wyróżnionym między innymi Wielką Nagrodą Jury w Cannes, Europejską Nagrodą Filmową za film roku, kreację Emily Watson w roli Bess oraz nagrodą FIPRESCI, a także nominacjami do Oscara (Watson) i Złotego Globu (film roku) . A także – jednym z najbardziej kontrowersyjnych dzieł sezonu. Z jednej strony jest to próba nawiązania do dorobku Carla Th. Dreyera, uznawanego przez von Triera za mistrza, zwłaszcza w traktowaniu tematyki religijnej, z drugiej zaskakującą drastycznością formy opowieść o najbardziej intymnych sferach ludzkiego życia, kontrapunktowana muzycznymi interludiami, odwołującymi się do przebojów zachowanych w zbiorowej pamięci. Szeroki rezonans filmu nie uchronił twórcy przed zarzutami cynicznej manipulacji, co stanie się cechą charakterystyczną dorobku von Triera.
Kluczowy w karierze Larsa von Triera film jest zarazem najgłośniejszym i najbardziej utytułowanym filmem roku – wyróżnionym między innymi Wielką Nagrodą Jury w Cannes, Europejską Nagrodą Filmową za film roku, kreację Emily Watson w roli Bess oraz nagrodą FIPRESCI, a także nominacjami do Oscara (Watson) i Złotego Globu (film roku) . A także – jednym z najbardziej kontrowersyjnych dzieł sezonu. Z jednej strony jest to próba nawiązania do dorobku Carla Th. Dreyera, uznawanego przez von Triera za mistrza, zwłaszcza w traktowaniu tematyki religijnej, z drugiej zaskakującą drastycznością formy opowieść o najbardziej intymnych sferach ludzkiego życia, kontrapunktowana muzycznymi interludiami, odwołującymi się do przebojów zachowanych w zbiorowej pamięci. Szeroki rezonans filmu nie uchronił twórcy przed zarzutami cynicznej manipulacji, co stanie się cechą charakterystyczną dorobku von Triera.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1996
KRAJ PRODUKCJI:
Hiszpania, Dania, Szwecja, Francja, Holandia, Norwegia, Islandia
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Romans
PREMIERA POLSKA:
21 luty 1997
PREMIERA ŚWIAT:
18 maj 1996
TYTUŁ ORYGINALNY:
Breaking the Waves
PRODUKCJA:
Argus Film Produktie, Arte, Canal +, CoBo Fonds, Det Danske Filminstitut, Eurimages, Finnish Film Foundation, Icelandic Film, La Sept Cinéma, Liberator Productions, Lucky Red, Media Investment Club, Memfis Film, Nederlands Fonds voor de Film, Nordisk Film- & TV-Fond, Northern Lights, Norwegian Film Institute, October Films, SVT Drama, Svenska Filminstitutet (SFI), Trust Film Svenska, Villealfa Filmproduction Oy, Vrijzinnig Protestantse Radio Omroep (VPRO), European Script Fund, TV1000 AB, Yleisradio (YLE), Zentropa Entertainments, Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF)
Dane techniczne
CZAS:
159 min
OBRAZ:
kolor
DŹWIĘK
Dolby stereo DIGITAL
Nagrody i nominacje
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024