PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
1932

Ludzie w hotelu

Melodramat, USA, 112 min
plakat: Ludzie w hotelu
Opis filmu
Berlin, początek lat 30. Jak gorzko zauważa jeden ze stałych rezydentów, dr Otternschlag: „Ludzie przychodzą i odchodzą, nigdy nic się nie dzieje”. Tymczasem schronienie pod najdroższym w Berlinie dachem znaleźli między innymi tacy ludzie jak Otto Kringelein – księgowy, który dowiedziawszy się o swej śmiertelnej chorobie postanowił spędzić ostatnie dni życia w luksusie. Zaprzyjaźnił się z baronem Feliksem von Gaigernem, który ma szeroki gest mimo pustych kieszeni, ale wkrótce je zapełni, bowiem trudni się także kradzieżami biżuterii. Jego potencjalną ofiarą jest sławna balerina Grusinskya, ale zanim baron zdąży dotrzeć do jej sejfu zakocha się w niej. W hotelu mieszka także Preysing, ważny przemysłowiec z ciekawą wizją przyszłości, który przyjechał do Berlina w interesach. Towarzyszy mu panna Flaemmchen – stenotypistka, którą wynajął, by zapisywała jego cenne pomysły. Drogi mieszkańców hotelu krzyżują się, bowiem prowadzą oni w pewnym sensie wspólne życie, jakby nieświadomi, że wkrótce ich miejsce zajmą inni, choć w gruncie tacy sami goście.

Przedwcześnie zmarły szef produkcji MGM Irving Thalberg (1899-1936) miał niezwykłego nosa. „Ludzie w hotelu” według bestsellerowej powieści Vicky Baum jest tego przykładem. To prototyp filmu, w którym studio zbierało swoje największe gwiazdy i zatrudniało w rolach zgodnych z ich emploi, by pod kierunkiem wytrawnego reżysera, w tym wypadku Edmunda Gouldinga, pokazały się od najlepszej strony. Jednocześnie trudno o lepszy przykład kina eskapistycznego na czas Wielkiego Kryzysu: świat pięknych i bogatych, którzy mają podobne rozterki jak przeciętni widzowie, przyciągnięci do kin zapowiedzią zobaczenia wszystkich gwiazd w jednym filmie. Mimo nie najciekawszych ocen krytyków i początkowo umiarkowanego powodzenia u publiczności, „Ludzie w hotelu” stali się nie tylko najlepszym filmem sezonu, czego dowodzi Oscar, ale i sprawdzoną receptą na sukces, powielaną zresztą do dziś.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1932
KRAJ PRODUKCJI:
USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski, rosyjski
RODZAJ / GATUNEK:
Melodramat
PREMIERA ŚWIAT:
12 kwiecień 1932
TYTUŁ ORYGINALNY:
Grand Hotel
BUDŻET:
700 000 dolar
PRODUKCJA:
Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Dane techniczne
CZAS:
112 min
OBRAZ:
1,37:1, czarno - biały
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll