PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU

Wrzask

, ,
plakat: Wrzask
Reżyseria:
Scenariusz:
Opis filmu
W szpitalu psychiatrycznym przebywa tajemniczy pacjent Charles Crossley. Po meczu krykieta opowiada jednemu z gości historię swojego spotkania z małżeństwem Fieldingów, którzy zaprosili go niegdyś do domu na obiad. Crossley, ubrany w dziwny płaszcz admiralski, zabawiał ich historiami o swoim długim pobycie u australijskich Aborygenów. Później oświadczył, iż podczas terminowania u szamana nauczył się krzykiem zabijać ludzi. Ten krzyk to właściwie wrzask strachu, będący czystą ekspresją zła. Gospodarz Anthony, racjonalny i zrównoważony człowiek, a zarazem muzyk eksperymentalny, nie dowierza opowieściom Crossleya, na co ten odpowiada wściekłością. Aby udowodnić swoje umiejętności praktyk magicznych, czarami zniewala żonę Rachel, która staje się mu posłuszna. Dochodzi między nimi do erotycznego zbliżenia. Crossley wykpiwa również zdolności kompozytorskie Anthony’ego, zarzucając mu nieznajomość wpływu, jaki dźwięk może mieć na ludzką duszę. Charyzma demonicznego gościa powoduje, że muzyk zaczyna wątpić w siebie i powoli traci poczucie kontroli nad rzeczywistością. Rodzą się w nim podejrzenia, że szalony Crossley zastawił na niego pułapkę, ale małżeństwo Fieldingów ratuje aresztowanie mężczyzny pod zarzutem morderstwa i osadzenie go w szpitalu.

Film Jerzego Skolimowskiego powstał na bazie opowiadania Roberta Gravesa, autora m.in. powieści historycznej „Ja, Klaudiusz”. Gatunkowo „Wrzask” określa się jako horror metafizyczny, który kwestionuje przyjęty podział na to, co normalnie i nienormalne, będące wyrazem choroby psychicznej bądź paranaturalnych zdolności. Postać Charlesa Crossleya ma za zadanie przekonać odbiorcę, iż – parafrazując Shakespeare’a – „życie to opowieść szaleńca”, gdzie nierzadko dochodzi do zatarcia granic między fikcją a rzeczywistością. „Wrzask” utrzymuje się w poetyce kina grozy i wykorzystuje formę sennego widziadła. Jego atmosferę współtworzą plenery – piękne angielskie wybrzeża North Devon.
Do nagrania tytułowego wrzasku o długości 23 sekund użyto nowatorskiego w latach 70. systemu dźwięku dolby stereo, a głos należał do samego Skolimowskiego. Film został uhonorowany m.in. nagrodą Grand Prix na festiwalu w Cannes.

Adam Wyżyński
opis redakcji
Dane produkcji
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll