PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1976

Lokator

Dramat , Thriller, Fabularny, Francja, 125 min
plakat: Lokator
Reżyseria: Roman Polański
Opis filmu
Skromny urzędnik Trelkovsky wynajmuje mieszkanie w ponurej paryskiej kamienicy. Sąsiedzi przypatrują mu się bacznie, nie kryjąc podejrzliwości. Kiedy Trelkovsky dowiaduje się, że poprzednia lokatorka, atrakcyjna młoda kobieta, rzuciła się z okna w zamiarach samobójczych, odwiedza ją w szpitalu. Przy łóżku pokrytej bandażami Simone spotyka jej przyjaciółkę Stellę. Wkrótce zostają kochankami, ale w Trelkovskym budzi się podejrzenie, że wścibska konsjerżka i starzejący się sąsiedzi oczekują od niego pójścia w ślady Simone. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że i Stella jest z nimi w zmowie. Pod presją otoczenia Trelkovsky zmienia swą tożsamość. W kobiecym stroju i blond peruce rzuca się z okna. A kiedy próba samobójstwa nie udaje się, Trelkovsky jeszcze raz wspina się na strych.

„Lokator” wraz ze „Wstrętem” (1965) i „Dzieckiem Rosemary” (1968) tworzy w filmografii Romana Polańskiego trylogię społecznej izolacji, odrzucenia i paranoi. Ekranizację groteskowej powieści Rolanda Topora ze wspomnianym filmami łączy przede wszystkim postać bohaterki/a z problemami natury psychicznej, poddanej/ego presji otoczenia, która w wyniku narastającej atmosfery podejrzliwości prowadzi ją/go do obłędu. Ale kamienica z powieści i filmu, pełna ekscentrycznych lokatorów wrogo nastawiony do przybyszów z zewnątrz może być również interpretowana jako metafora Francji – w powszechnym odczuciu otwartej, w istocie zaś ksenofobicznej. Początkowo Roman Polański miał tylko grać Trelkovsky’ego (co przyjęto jako zamiar skonfrontowania się z demonami przeszłości), jednak wobec krachu projektu filmu o piratach (zrealizuje go 10 lat później) zajął się także reżyserią „Lokatora”, który w jego rękach okazuje się nie tyle groteską, ile kafkowską fantazją na temat ksenofobii. Tej samej, jakiej miał doświadczyć kilkanaście miesięcy później, gdy - wobec jawnej wrogości sędziego rozpatrującego jego sprawę - musiał uciekać ze Stanów Zjednoczonych.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1976
KRAJ PRODUKCJI:
Francja
JĘZYK PRODUKCJI:
francuski, angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Thriller, Fabularny
PREMIERA ŚWIAT:
26 maj 1976
TYTUŁ ORYGINALNY:
Le locataire
TYTUŁ ANGIELSKI:
The Tenant
PRODUKCJA:
Marianne Productions
Dane techniczne
CZAS:
125 min
OBRAZ:
kolor, 1,66:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll