Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1965
Dźwięki muzyki
Dramat , Familijny, Musical, , 174 min
Reżyseria: Robert Wise
Scenariusz: Ernest Lehman
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (30)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (27)
zwiń listę
Opis filmu
Rok 1938, klasztor w austriackich Alpach. Maria, nowicjuszka, nie czuje się w nim najlepiej. Siostra przełożona wysyła więc ją do domu owdowiałego kapitana Georga von Trappa, który poszukuje guwernantki dla swoich siedmiorga pociech. Dzieci przyjmują ją dość nieufnie, ale Maria szybko zdobywa – wdziękiem i bezpretensjonalnością – ich przyjaźń. Jest pełna optymizmu, ciepła i wyrozumiała, a tego dzieci kapitana, odczuwające utratę mamy, najbardziej potrzebowały. A poza tym Maria pięknie śpiewa. Wcześniej w domu von Trappa panowała iście wojskowa dyscyplina, jej rozluźnienie naraziło guwernantkę na konflikt z ojcem dzieci, tym bardziej przykry, że Maria zaczęła darzyć go mocnym uczuciem. Gdy kapitan zaręcza się z Elsą, zamożną arystokratką, nauczycielka ucieka do klasztoru, lecz tam – pod wpływem siostry przełożonej – decyduje się na powrót do dzieci, dla ich dobra. Jak się okazuje, dla dobra kapitana też. Wybucha wojna. Marii, jej mężowi oraz ich dzieciom udaje się przedostać do Szwajcarii.
Ekranowa wersja bestsellerowego musicalu Richarda Rodgersa i Oscara Hammersteina, zrealizowana sprawnie i z polotem przez Roberta Wise'a, szybko stała się jednym z najpopularniejszych filmów muzycznych w dziejach kina. Dziesięć oscarowych nominacji przyniosło jej w 1966 roku pięć statuetek: za najlepszy film, reżyserię, muzykę, dźwięk oraz montaż. Bez Oscara pozostała Julie Andrews, która znakomicie spisała się w roli nieco ekscentrycznej nowicjuszki, szybko zmieniającej się w uroczą guwernantkę i zakochaną kobietę, łamiącą serce oraz zmiękczającą charakter sztywnego, patriarchalnego arystokraty, w którego wcielił się – równie udanie, choć pozostał bez oscarowej nominacji – Christopher Plummer. Godne podkreślenia są także – tryskające wszelkimi kolorami tęczy – zdjęcia Teda M. McCorda, zrytmizowany montaż Williama Raynoldsa, a nade wszystko ścieżka muzyczna Irvina Kostala, zawierająca wiele udanych piosenek, z tytułową „Sound of Music” – w wykonaniu Julie Andrews – na czele.
Ekranowa wersja bestsellerowego musicalu Richarda Rodgersa i Oscara Hammersteina, zrealizowana sprawnie i z polotem przez Roberta Wise'a, szybko stała się jednym z najpopularniejszych filmów muzycznych w dziejach kina. Dziesięć oscarowych nominacji przyniosło jej w 1966 roku pięć statuetek: za najlepszy film, reżyserię, muzykę, dźwięk oraz montaż. Bez Oscara pozostała Julie Andrews, która znakomicie spisała się w roli nieco ekscentrycznej nowicjuszki, szybko zmieniającej się w uroczą guwernantkę i zakochaną kobietę, łamiącą serce oraz zmiękczającą charakter sztywnego, patriarchalnego arystokraty, w którego wcielił się – równie udanie, choć pozostał bez oscarowej nominacji – Christopher Plummer. Godne podkreślenia są także – tryskające wszelkimi kolorami tęczy – zdjęcia Teda M. McCorda, zrytmizowany montaż Williama Raynoldsa, a nade wszystko ścieżka muzyczna Irvina Kostala, zawierająca wiele udanych piosenek, z tytułową „Sound of Music” – w wykonaniu Julie Andrews – na czele.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1965
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Familijny, Musical, Biograficzny
PREMIERA ŚWIAT:
02 marzec 1965
TYTUŁ ORYGINALNY:
The Sound of Music
PRODUKCJA:
Robert Wise Productions, Twentieth Century Fox Film Corporation, Argyle Enterprise
STRONY WWW:
Dane techniczne
CZAS:
174 min
OBRAZ:
kolor, 2,35:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024