PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
1984

Baryton

Dramat społeczny, Fabularny, psychologiczny, Polska, 92 min
plakat: Baryton
Reżyseria: Janusz Zaorski
Scenariusz: Feliks Falk
Premiera PL: 25 marzec 1985
Opis filmu
Początek lat trzydziestych. Antonio Taviatini, słynny baryton operowy, przyjeżdża wraz ze swą świtą do rodzinnego miasta na południu Polski. Na dworcu oczekują go tłumy. Po ceremoniach powitania Taviatini wraz z żoną Sophie odpoczywa w pokoju hotelowym. Mistrz jest zmęczony i zdenerwowany. Ma świadomość, że Sophie romansuje z jego sekretarzem Netzem. Nie otrzymał wiadomości od Balmoura, któremu zlecił budowę własnej opery w Stuttgarcie. Niepokoi go Froelich, kuzyn żony, towarzyszący im w podróży. Poleca Arturowi Netzowi obserwować Froelicha. Netz informuje Taviatiniego, że Froelich należy do NSDAP. Garderobiana Gertruda próbuje polecić sekretarzowi młodą śpiewaczkę Lenę. Ten nie wykazuje entuzjazmu dla jej talentu. Gdy wraca do pokoju, zjawia się tam Sophie. Kochają się. Scenę miłości podgląda Gertruda. Netz dowiaduje się o wizycie brata mistrza, Ryszarda Domagały, a równocześnie śledzi miłosne kontakty Froelicha z młodym Francuzem. Wykrywa podsłuch w apartamencie Taviatiniego. Dowiaduje się, że śpiewak powierzył bratu funkcję dyrektora opery. Przyjeżdża Balmour i informuje, że na ukończenie opery potrzeba jeszcze stu tysięcy. Mistrz wpada w panikę, ale ukrywa to i z uśmiechem obchodzi swoje pięćdziesiąte urodziny. Nazajutrz nie może wydobyć z siebie głosu. Ważne jest, aby utrzymać to w tajemnicy, bo wieczorem ma się odbyć zapowiadany od dawna koncert. Gertruda sprawia, że wszyscy przyjaciele zostają poinformowani o niedomaganiu barytona. Artur Netz postanawia ratować sytuację. Szantażuje Froelicha zrobionymi ukradkiem intymnymi zdjęciami i wyłudza czek na sto tysięcy. Podsuwa Taviatiniemu do podpisu umowę gwarantującą mu stanowisko dyrektora opery. Angażuje detektywa, który montuje urządzenie do odtwarzania dźwięku. Taviatini śpiewa na balkonie z "play-backu". Tłum wiwatuje. Netz ogłasza, że został dyrektorem opery. Taviatini gwałtownie zaprzecza, ale ku jego zdumieniu okazuje się, że to Froelich decyduje o wszystkim.
Wokół utalentowanego artysty tworzy się "dwór" złożony z miernot, próbujących wykorzystać mistrza do własnych celów. Im większe odnosi sukcesy, tym bardziej staje się obiektem manipulacji.
J.P.
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1984
KRAJ PRODUKCJI:
Polska
JĘZYK PRODUKCJI:
polski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat społeczny, Fabularny, psychologiczny, Obyczajowy
PREMIERA POLSKA:
25 marzec 1985
TYTUŁ ORYGINALNY:
Baryton
PRODUKCJA:
Studio Filmowe PERSPEKTYWA
Dane techniczne
CZAS:
92 min
OBRAZ:
kolor
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll