Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1927
Metropolis
Science Fiction, Niemy, Niemcy, 153 min
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (10)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (12)
zwiń listę
Opis filmu
W roku 2000 Metropolis rządzi potężny kapitalista Joh Fredersen, który wraz z synem Frederem mieszka w ogrodzie na powierzchni ziemi. Robotnicy pracujący w fabrykach żyją pod ziemią, tam również pracuje Maria, opiekująca się robotniczymi dziećmi. Pewnego dnia Freder spotyka Marię i zakochuje się w niej. Kiedy w rozmowie z ojcem dowiaduje się, że robotnicy są skazani na życie w podziemnym mieście, porzuca luksusowe życie i zamieszkuje wśród proletariatu. Tymczasem Maria organizuje robotniczy wiec, na którym nawołuje do powstrzymania się od przemocy w regulowaniu napięć między klasą robotniczą i pracodawcami i zapowiada nadejście Zbawiciela. Ale dla Joha pokojowy wiec okazuje się zwiastunem niebezpieczeństwa. Wzywa do siebie szalonego naukowca Rotwanga i nakazuje uruchomienie robota skonstruowanego na podobieństwo Marii. Robot prowokuje bunt w fabryce, w wyniku sabotażu podziemne miasto zostaje zalane. Szczęśliwie, Marię oraz dzieci, którymi się opiekuje, udaje się uratować, podobne Fredera. Rotwang ginie, a na ruinach miasta następuje pojednanie robotników i posiadaczy.
„Metropolis” to jeden z najdroższych filmów w dziejach kina niemego: wizja świata przyszłości inspirowana widokiem Nowego Jorku, wsparta momentalnymi dekoracjami budowli, wnętrz przemysłowych i podziemi. Jakkolwiek sama fabuła może budzić wątpliwości, zadziwia inscenizacyjny rozmach, mający w zamiarze Fritza Landa przyćmić produkcje amerykańskie. Na uwagę zasługują wynalezione na potrzeby „Metropolis” – i stosowane do dziś – efekty specjalne, zwłaszcza tzw. proces Schüfftana, polegający na zastosowaniu systemu luster, umożliwiający korzystanie z miniaturowych dekoracji jako tła do scen aktorskich. Efekty wpisują się w koncepcję teatru ekspresjonistycznego, z którego doświadczeń Lang chętnie korzystał. Z drugiej strony, stworzona na użytek film koncepcja „nowego człowieka”, będącego ucieleśnieniem zjednoczonych sił społeczeństwa, okazała się niezwykle atrakcyjna dla ideologów hitleryzmu, którzy cenili „Metropolis” jako jedno z czołowych dokonań niemieckiego kina.
„Metropolis” to jeden z najdroższych filmów w dziejach kina niemego: wizja świata przyszłości inspirowana widokiem Nowego Jorku, wsparta momentalnymi dekoracjami budowli, wnętrz przemysłowych i podziemi. Jakkolwiek sama fabuła może budzić wątpliwości, zadziwia inscenizacyjny rozmach, mający w zamiarze Fritza Landa przyćmić produkcje amerykańskie. Na uwagę zasługują wynalezione na potrzeby „Metropolis” – i stosowane do dziś – efekty specjalne, zwłaszcza tzw. proces Schüfftana, polegający na zastosowaniu systemu luster, umożliwiający korzystanie z miniaturowych dekoracji jako tła do scen aktorskich. Efekty wpisują się w koncepcję teatru ekspresjonistycznego, z którego doświadczeń Lang chętnie korzystał. Z drugiej strony, stworzona na użytek film koncepcja „nowego człowieka”, będącego ucieleśnieniem zjednoczonych sił społeczeństwa, okazała się niezwykle atrakcyjna dla ideologów hitleryzmu, którzy cenili „Metropolis” jako jedno z czołowych dokonań niemieckiego kina.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1927
KRAJ PRODUKCJI:
Niemcy
JĘZYK PRODUKCJI:
niemiecki
RODZAJ / GATUNEK:
Science Fiction, Niemy
PREMIERA POLSKA:
04 kwiecień 2008
PREMIERA ŚWIAT:
10 styczeń 1927
TYTUŁ ORYGINALNY:
Metropolis
TYTUŁ INNY:
The Complete Metropolis
BUDŻET:
650 422 dolar
PRODUKCJA:
Universum Film (UFA)
DYSTRYBUTOR PL:
Vivarto
Dane techniczne
CZAS:
153 min, 119min (DVD)
OBRAZ:
czarno - biały, 1,33:1
DŹWIĘK
Film niemy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024