Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1972
Gorzkie łzy Petry von Kant
Dramat , RFN, 124 min
Reżyseria: Rainer Werner Fassbinder
Scenariusz: Rainer Werner Fassbinder
Premiera PL: 24 lipiec 2005
Obsada aktorska
Ekipa
pokaż wszystkich (19)
zwiń listę
Opis filmu
Petra von Kant, uznana projektantka mody, ma za sobą nieudane kontakty z mężczyznami, decyduje się więc na zmianę orientacji i w przyszłości chce wiązać się uczuciowo wyłącznie z kobietami. „Gorzkie łzy Petry von Kant” to opowieść o homoseksualnym trójkącie, który tworzą tytuowa Petra, kobieta spełniona w zawodzie i doświadczona w życiu osobistym, Marlene, jej oddana asystentka, oraz Karin, długonoga dziewczyna marząca o karierze na wybiegu. Petra jest arogancka i pewna siebie, od swych podwładnych wymaga bezwzględnego posłuszeństwa, także w życiu osobistym, bo w jej wypadku trudno oddzielić uprawianą profesję od sfery prywatnej. Opowieść rozgrywa się w sypialni i pracowni Petry, to jej warsztat pracy, a jednocześnie prywatna przestrzeń. Wszystkie trzy kobiety są od siebie wzajemnie uzależnione: Petra chce Karin na własność, bo darzy ją ogromną namiętnością, Karin jej ulega, gdyż marzy jej się kariera modelki, a cicha i spokojna Marlene jest właściwie niewolnikiem zaistniałej sytuacji.
Rainer Werner Fassbinder to chyba najbardziej pracowity filmowiec w dziejach kina. W ciągu szesnastoletniej kariery zrealizował ponad czterdzieści filmów, zdarzało się, że kręcił nawet sześć tytułów rocznie. A poza tym pracował w teatrze, telewizji, był nie tylko reżyserem, ale i literatem, aktorem, montażystą, kompozytorem, operatorem, scenografem i producentem. „Gorzkie łzy Petry von Kant” nakręcił w ciągu dziesięciu dni, to ekranizacja jego sztuki teatralnej (w 1993 roku wystawił ją w TVP Piotr Chołodziński z Krystyną Jandą w roli tytułowej). Utwór ten, analizujący temat wolności kobiet w miłości, a zarazem szukający podobieństw i różnic w uczuciu hetero- i homoseksualnym, wywołał w Niemczech spore kontrowersje, podobnie jak wiele innych filmów Fassbindera. Czy płeć ma wpływ na nasze reakcje, czy relacje uczuciowe między osobnikami tej samej płci są inne niż między kobietami i mężczyznami – pyta niemiecki artysta. Aktorski koncert Margit Carstensen, Irm Hermann i Hanny Schygulli.
Rainer Werner Fassbinder to chyba najbardziej pracowity filmowiec w dziejach kina. W ciągu szesnastoletniej kariery zrealizował ponad czterdzieści filmów, zdarzało się, że kręcił nawet sześć tytułów rocznie. A poza tym pracował w teatrze, telewizji, był nie tylko reżyserem, ale i literatem, aktorem, montażystą, kompozytorem, operatorem, scenografem i producentem. „Gorzkie łzy Petry von Kant” nakręcił w ciągu dziesięciu dni, to ekranizacja jego sztuki teatralnej (w 1993 roku wystawił ją w TVP Piotr Chołodziński z Krystyną Jandą w roli tytułowej). Utwór ten, analizujący temat wolności kobiet w miłości, a zarazem szukający podobieństw i różnic w uczuciu hetero- i homoseksualnym, wywołał w Niemczech spore kontrowersje, podobnie jak wiele innych filmów Fassbindera. Czy płeć ma wpływ na nasze reakcje, czy relacje uczuciowe między osobnikami tej samej płci są inne niż między kobietami i mężczyznami – pyta niemiecki artysta. Aktorski koncert Margit Carstensen, Irm Hermann i Hanny Schygulli.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1972
KRAJ PRODUKCJI:
RFN
JĘZYK PRODUKCJI:
niemiecki
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA POLSKA:
24 lipiec 2005
PREMIERA ŚWIAT:
25 czerwiec 1972
TYTUŁ ORYGINALNY:
Bitteren Tränen der Petra von Kant, Die
TYTUŁ ANGIELSKI:
Bitter Tears of Petra von Kant, The
PRODUKCJA:
Filmverlag der Autoren, Tango Film
Dane techniczne
CZAS:
124 min
OBRAZ:
kolor, 1,37:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024