Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1924
Antrakt
Niemy, Francja, 22 min
Reżyseria: René Clair
Scenariusz: René Clair, Francis Picabia
Ekipa
Opis filmu
Zachowała się w paryskiej filmotece kartka papieru firmowego „U Maksyma”, na którym Francis Picabia, siedząc prawdopodobnie w popularnym kabarecie, naszkicował zarys przyszłego filmu. Oto jej treść: „Walka bokserska białych rękawic na czarnym ekranie. Partia szachów pomiędzy Duchamp a Man Rayem. Strumień wody, puszczany przez Picabię, zmiatający figury. Żongler i Ojciec Kolka. Myśliwy strzelający do strusiego jaja na strumieniu wody, z jaja wylatuje gołąb. Siada na głowie myśliwego. Inny myśliwy, strzelając do gołębia, zabija pierwszego myśliwego. Ten pada. Ptak odlatuje. Jedenaście osób, leżących na plecach, ukazuje swoje podeszwy. Tancerka na przezroczystym szkle, fotografowana od dołu. Wydymanie się balonu i parawanu z kauczuku, na którym są wyrysowane twarze zaopatrzone napisami. Pogrzeb: karawan ciągniony przez wielbłąda itd.”. Tak wyglądał scenariusz jednego z pierwszych filmów awangardowych. René Clair uwzględnił większość propozycji Picabii, poważnie rozbudowując scenę pogrzebu.
Dwuaktowy film Claira (22 min) nie miał być dziełem autonomicznym, a częścią widowiska baletowego „Wytchnienie”, wystawianego w paryskim Théâtre des Champs-Élysees, wypełnieniem antraktu między jego częściami. Inicjatorem powstania „Antraktu” był Francis Picabia, poeta i malarz dadaistyczny, który wówczas ów zespół prowadził. „Biorąc udział w spektaklu Baletu Szwedzkiego, czułem, że trzeba mocno uderzyć. Chęć szokowania, która się tam wyraża, jest bardzo przemyślana. Jest to dzieło zrodzone z ducha czasu. Teraz była kolej na film, aby sprowokować publiczność...” – wspomina reżyser. Clair – zgodnie z założeniami cinéma pur (czystego kina) – nie respektuje praw logiki i dramaturgii przyczynowo-skutkowej, pozbawia dzieło treści, czyniąc go jedynie ciągiem zrytmizowanych, niepowiązanych z sobą znaczeniowo scen. Do realizacji filmu pozyskał wielu awangardowych artystów, głównie ze środowiska dadaistów, w „Antrakcie” wystąpili – poza Picabią – m.in. Erik Satie, Marcel Duchamp, Man Ray.
Dwuaktowy film Claira (22 min) nie miał być dziełem autonomicznym, a częścią widowiska baletowego „Wytchnienie”, wystawianego w paryskim Théâtre des Champs-Élysees, wypełnieniem antraktu między jego częściami. Inicjatorem powstania „Antraktu” był Francis Picabia, poeta i malarz dadaistyczny, który wówczas ów zespół prowadził. „Biorąc udział w spektaklu Baletu Szwedzkiego, czułem, że trzeba mocno uderzyć. Chęć szokowania, która się tam wyraża, jest bardzo przemyślana. Jest to dzieło zrodzone z ducha czasu. Teraz była kolej na film, aby sprowokować publiczność...” – wspomina reżyser. Clair – zgodnie z założeniami cinéma pur (czystego kina) – nie respektuje praw logiki i dramaturgii przyczynowo-skutkowej, pozbawia dzieło treści, czyniąc go jedynie ciągiem zrytmizowanych, niepowiązanych z sobą znaczeniowo scen. Do realizacji filmu pozyskał wielu awangardowych artystów, głównie ze środowiska dadaistów, w „Antrakcie” wystąpili – poza Picabią – m.in. Erik Satie, Marcel Duchamp, Man Ray.
Jerzy Armata
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1924
KRAJ PRODUKCJI:
Francja
JĘZYK PRODUKCJI:
francuski
RODZAJ / GATUNEK:
Niemy
PREMIERA ŚWIAT:
04 grudzień 1924
TYTUŁ ORYGINALNY:
Entr' Acte
TYTUŁ INNY:
Entreacto
Dane techniczne
CZAS:
22 min
OBRAZ:
czarno - biały, 1,33:1
DŹWIĘK
Film niemy
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025