PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
1974

Portret rodzinny we wnętrzu

Dramat , Włochy, Francja, 121 min
plakat: Portret rodzinny we wnętrzu
Opis filmu
Do rezydencji starego profesora, zajmującego jeden z barokowych pałaców Rzymu, podstępem wkrada się bezceremonialna markiza Brumoni wraz ze swą rodziną – nieletnią córką Liettą, której towarzyszy narzeczony Stefan, i młodym kochankiem Konradem. Kluczem okazała się kolekcjonerska pasja profesora, zafascynowana osiemnastowiecznym malarstwem, zwłaszcza portretami rodzinnymi. Markiza kupuje jeden z takich obrazów i wręcza profesorowi jako pierwszą ratę za roczny wynajem piętra w jego rezydencji. Zachowanie rodziny Brumoni jest irytujące, jedynie tajemniczy Konrad, Niemiec o niejasnej przeszłości, na której cieniem kładzie się kontestacja 1968 roku, potrafi zyskać jego zaufanie. Gdy rodzinne niesnaski sięgają zenitu Konrad ginie w wybuchu – popełnił samobójstwo czy został zamordowany?

Ostatni z ważnych filmów Lucchino Viscontiego jest jedynym filmem współczesnym w schyłkowym dorobku mistrza: opowieść o upadku burżuazyjnej rodziny – ulubiony motyw Viscontiego – zostaje wzbogacona o komentarz do sytuacji politycznej kraju, przeżywającego czas gospodarczego i politycznego chaosu, którego dopełnieniem stały się korupcja i terroryzm spod znaku Czerwonych Brygad. Nie mniej istotny jest wątek autobiograficzny – spojrzenie na relacje między starym profesorem (odkryty przez Viscontiego dla kina artystycznego Burt Lancaster), alter ego reżysera, z Konradem (Helmut Berger, biseksualny partner Viscontiego), którym jest zauroczony. Dla części krytyki „Portret rodzinny w wnętrzu” był jedynie powtórzeniem wątków „Śmierci w Wenecji”, jakkolwiek zachowanie quasi- operowej oprawy nadaje dziełu rangę osobnego wydarzenia.
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1974
KRAJ PRODUKCJI:
Włochy, Francja
JĘZYK PRODUKCJI:
włoski, angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat
PREMIERA ŚWIAT:
10 grudzień 1974
TYTUŁ ORYGINALNY:
Gruppo di famiglia in un interno
TYTUŁ ANGIELSKI:
Conversation Piece
TYTUŁ INNY:
Violence et passion (Francja)
PRODUKCJA:
Rusconi Film
KOPRODUKCJA:
Gaumont International
Dane techniczne
CZAS:
121 min, 126min (USA), 126min (Włochy), 115min (Hiszpania (DVD)), 117min (Izrael (Wideo))
OBRAZ:
kolor, czarno - biały, 2,35:1
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2025
Scroll