Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
1966
Powiększenie
Dramat , Kryminał, Thriller, Włochy, Wielka Brytania, USA, 111 min
Reżyseria: Michelangelo Antonioni
Scenariusz: Antonio Guerra, Michelangelo Antonioni
Obsada aktorska
pokaż wszystkich (28)
zwiń listę
Ekipa
pokaż wszystkich (22)
zwiń listę
Opis filmu
Londyn lat 60., ówczesna stolica świata, obserwowany przez pryzmat obserwacji fotografa mody, który – jakby uciekając przed światem upozowanym na potrzeby sesji fotograficznej – myśli o wydaniu albumu, ukazującego prawdziwe oblicze miasta. Jednak obserwując jego życie codzienne odnieść można wrażenie, że Thomas zatracił umiejętność odróżniania blichtru od autentyczności. Do chwili, gdy w jego atelier nie zjawi się piękna kobieta próbująca za wszelką cenę odzyskać kliszę z serią zdjęć zrobionych przez niego w parku. Thomas wręcza jej inną rolkę, sam natomiast sprawdza, na ukryciu czego zależało nieznajomej. Wywołane zdjęcie są jednoznaczne: obok całującej się pary leży ciało, to reportaż z morderstwa.
Pokazany na festiwalu w Cannes, gdzie wyróżniono go Złotą Palmą, film stał się wydarzeniem artystycznym. Nie tylko dlatego, że Antonioni nie uległ urokowi Londynu – miasta, nazywanego wówczas stolicą świata. Przeciwnie - z właściwą sobie przenikliwością dostrzegł fałszywy blask tego świata, gdzie gra pozorów wypiera tradycyjne wartości. Nie było to bynajmniej wrażenie subiektywne, ale wniosek wyciągnięty z badań socjologicznych. Jednocześnie inspirowany opowiadaniem Julio Cortazara film odczytano rozważania wokół umiejętności postrzegania otaczającej rzeczywistości. Na osobną uwagę zasługuje scena końcowa filmu - mecz tenisowy rozgrywany przez grupę mimów bez piłki, do którego dołącza bohater – uznana za wnikliwe podsumowanie kina lat 60
Pokazany na festiwalu w Cannes, gdzie wyróżniono go Złotą Palmą, film stał się wydarzeniem artystycznym. Nie tylko dlatego, że Antonioni nie uległ urokowi Londynu – miasta, nazywanego wówczas stolicą świata. Przeciwnie - z właściwą sobie przenikliwością dostrzegł fałszywy blask tego świata, gdzie gra pozorów wypiera tradycyjne wartości. Nie było to bynajmniej wrażenie subiektywne, ale wniosek wyciągnięty z badań socjologicznych. Jednocześnie inspirowany opowiadaniem Julio Cortazara film odczytano rozważania wokół umiejętności postrzegania otaczającej rzeczywistości. Na osobną uwagę zasługuje scena końcowa filmu - mecz tenisowy rozgrywany przez grupę mimów bez piłki, do którego dołącza bohater – uznana za wnikliwe podsumowanie kina lat 60
Konrad J. Zarębski
opis redakcji
Dane produkcji
ROK PRODUKCJI:
1966
KRAJ PRODUKCJI:
Włochy, Wielka Brytania, USA
JĘZYK PRODUKCJI:
angielski
RODZAJ / GATUNEK:
Dramat , Kryminał, Thriller
PREMIERA ŚWIAT:
18 grudzień 1966
TYTUŁ ORYGINALNY:
Blowup
TYTUŁ INNY:
Blow Up; Blow-Up
BUDŻET:
1 800 000 dolar
PRODUKCJA:
Bridge Films
Dane techniczne
CZAS:
111 min
OBRAZ:
1,85:1, kolor
DŹWIĘK
mono
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024