PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
BLOGI
Agnieszka Sadurska
  6.03.2012

Od pewnego czasu zbieram siły (intelektualne) oraz wiadomości, żeby napisać parę słów o Janie Svankmajerze – tytanie animacji stop–motion, poecie filmowego surrealizmu, człowieku wielkim, acz skromnym. Kopię w tym celu dołki na przeróżnych stronach www, dokopuję się do tzw. wątków pobocznych, a one mnie ciągną w swoją stronę.

Tak więc Jan Svankmajer znowu poczeka, bo właśnie porwała mnie fala masła orzechowego , w której tonął samotny fistaszek. Film pod tytułem „The drowning nut“ ma kilkanaście sekund, fabułę mega-banalną (fistaszek tonie w morzu orzechowego masła), ale wydał mi się na tyle odjechany (odpłynięty), że zaczęłam węszyć w poszukiwaniu innych dokonań tajemniczego twórcy.

„The roof sex“, fot. Eatpes.com

Adam Pesapane, ukrywający się pod pseudonimem PES (eatpes.com) ma na swoim koncie nagrody i wyróżnienia (np. z Sundance, czy Annecy), i od dziesięciu lat zajmuje się tworzeniem krótkich filmów, w których, absolutnie perfekcyjnie, ożywia wszystko, co mu wpadnie w ręce. Banalne przedmioty codziennego użytku otrzymują drugie (albo i trzecie) życie, a widz odrobinę zabawy, dzięki dawce pur-nonsensowego humoru.

Swoją karierę PES zaczął od filmu p.t. „Sex na dachu“ („The roof sex“). Jest to wierny (jeśli można użyć tego określenia w tym kontekście) zapis aktu miłosnego między dwoma fotelami (naturalnej wielkości). Reżyser poprzedził produkcję (jednoosobowa ekipa, 20 dni zdjęciowych na nowojorskim dachu) „szkicami animacyjnymi“ z użyciem mebli z domków dla lalek oraz odwiedzinami na stronie furnitureporn.com (zdjęcia mebli w prowokacyjnych pozach; wiedzieliście, że istnieje taka strona?). Choć musiał uszkodzić jeden z foteli (będący w posiadaniu jego rodziny od pokoleń), poświęcenie opłaciło się, bo „The roof sex“ dostał nagrodę za debiut w 2002r. na festiwalu w Annecy!

Inny film, w zaskakujący sposób kojarzący ze sobą przedmioty, to „Kaboom“ – animowany zapis lotniczego ataku bombowego na miasto zbudowane z elementów elektronicznych rozebranego komputera, pojemników na przyprawy i buteleczek z wodą toaletową i równie dekoracyjnych przedmiotów udających drapacze chmur. Misterny dobór rekwizytów zaowocował jednolitym plastycznie zapisem wojennej potyczki, która dynamiką może konkurować z filmami dokumentalnymi.

„Western Spaghetti“ z 2008 roku to, nawiązujący do programów kulinarnych, zapis przyrządzania wykwintnej kolacji z takich składników, jak: kostka Rubika, poduszki do szpilek, bierki (w charakterze makaronu), posiekana jednodolarówka (bazylia) etc. Gotowe danie (posypane tartym serem zrobionym z kłębka wełny) otrzymało nagrodę publiczności w Annecy (a jak wiadomo – Francuzi wiedzą, że z jedzeniem zabaw nie ma). Jego inteligencja i poczucie humoru znalazły również zastosowanie komercyjne (polecam reklamówki Bacardi i Coinstar).

Ostatnim filmem Pesa jest „The deep“ – piękna etiuda o życiu podmorskich stworzeń. Wszyscy bohaterowie powstali ze skojarzonych ze sobą metalowych elementów (narzędzi, śrubek, łańcuchów, kluczy etc.). Poruszają się, jak żywi, na tle ciemnego blatu udającego wodę. Aż się prosi o odrobinę fabuły, by ta piękna animacja dostała (nomen-omen) głębi.

Agnieszka Sadurska
Zobacz również
Box Office. Polacy na abstynencji
Box Office. Nieoczekiwana zamiana miejsc
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2020
Scroll