PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
Do niedawna pisano o niej, że jest jedną z najzdolniejszych aktorek swego pokolenia, dziś można powiedzieć, że jest eksportową gwiazdą naszego kina. Nie tylko zdobyła norweskiego Oscara za rolę polskiej sprzątaczki, opiekującej się chińskim rodzeństwem, w filmie „Upperdog” (2009), wcześniej sięgnęła – jako pierwsza Polka - po tytuł „Shooting Star”, przyznawany młodym aktorom europejskim podczas festiwalu w Berlinie.

 Jej międzynarodową karierę filmową rozpoczął udział w filmach niemieckich, „Po drodze” i „Weź swoje życie” (oba 2004), potem przyszła rola w poruszającym szwedzkim filmie „Podróż Niny” (2005), opowiadającym o problemach wieku dojrzewania, widzianych z perspektywy warszawskiego getta. Był też polsko-amerykański serial „Mała wielka miłość” (2008) Łukasza Karwowskiego i francuski thriller „Kierowca” (2009), wreszcie nakręcone w Kazachstanie „Stepy” (2010) i zrealizowany w polsko-niemiecko-kanadyjskiej koprodukcji dramat wojenny "W ciemności" (2011) Agnieszki Holland. Agnieszka Grochowska stała się aktorką rozpoznawalną w świecie, do czego zapewne przyczyni się również rola Danuty Wałęsy w powstającym właśnie biograficznym filmie Andrzeja Wajdy.


"Wałęsa", reż. A. Wajda, fot. Akpa

Ale o jej pozycji w polskim show-biznesie zadecydowały nie tyle sukcesy zagraniczne, ile wdzięk i osobisty urok pani Agnieszki, zaprezentowane w rodzimych produkcjach. Zadebiutowała w eksperymentalnym filmie „AlaRm” (2002) Dariusza Gajewskiego, będącym przeniesieniem spektaklu wystawionego w stołecznym Teatrze Dramatycznym. Rok później wystąpiła w dramacie „Warszawa” (2003), który przyniósł Gajewskiemu Złote Lwy festiwalu w Gdyni. Za rolę w kolejnym filmie, „Pręgach” (2004) Magdaleny Piekorz, była nominowana do Orła, Polskiej Nagrody Filmowej, co wydaje się aktorską nobilitacją. Dla aktorki ważniejszym filmem okazała się jednak przebojowa komedia „Tylko mnie kochaj” (2006), którą w kinach obejrzało ponad 1,6 mln widzów. Agnieszka Grochowska stała się autentyczną gwiazdą polskiego kina, aktywną na wielu polach – od scen teatralnych i offowych po dubbing i Teatr Telewizji.


Agnieszka Grochowska jako Shooting Star w Berlinie, 2006, fot. Akpa

Ale to film przynosi jej najwięcej satysfakcji: gotowa do trudnych wyzwań, do roli w „Wenecji” (2010) Jana Jakuba Kolskiego nauczyła się gra na pianinie. Była trzykrotnie nominowana do Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego, za rolę w filmie „Trzy minuty. 21:37” Macieja Ślesickiego otrzymała nagrodę na festiwalu w Gdyni.

W życiu prywatnym żona reżysera Dariusza Gajewskiego, unika wywiadów, paparazzich i niewygodnych kompromisów, uwielbia za to długie podróże i otwartą przestrzeń, gdzie może poczuć się naprawdę wolna.


Agnieszka Grochowska, fot. Akpa
Konrad J. Zarębski
portalfilmowy.pl
  30.12.2011
Jubileusz Zygmunta Koniecznego
Mitja Okorn. Co szykuje po „Listach do M.”?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll