PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
NIEPODLEGŁOŚĆ
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
Niepodległość
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Jerzy Satanowski, jeden z najlepszych kompozytorów polskiej muzyki filmowej, jest absolwentem… filologii polskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tak się składa, że kilku naszych wybitnych kompozytorów to także muzyczni samoucy: Zbigniew Preisner skończył historię na Uniwersytecie Jagiellońskim, a edukację muzyczną zdobywał w Piwnicy pod Baranami, zaś Michał Lorenc – w Wolnej Grupie Bukowina.
Jako muzyk – gitarzysta i wokalista – Satanowski debiutował w latach sześćdziesiątych w zespołach bigbeatowych: My i Następcy. Był wówczas uczniem jednego z warszawskich liceów. Pierwsze piosenki – zarówno muzykę, jak i teksty – pisał dla poznańskiego zespołu Tarpany.

Jako autor muzyki teatralnej zadebiutował w 1972 roku kompozycjami do spektaklu „Trucizna, miłość i śpiew”, opartego na tekstach Edwarda Stachury. Od tego czasu napisał muzykę do ponad dwustu spektakli, pięćdziesięciu filmów, a także do programów i recitali, m.in. Hanny Banaszak, Ewy Błaszczyk, Edyty Geppert, Krystyny Jandy, Magdy Umer, Piotra Fronczewskiego, Jacka Różańskiego. Jest laureatem kilkudziesięciu nagród. Dwukrotnie dostrzegli jego muzykę jurorzy Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, honorując ją specjalną nagrodą (w 1988 – ''Schodami w górę, schodami w dół'' Andrzeja Domalika; w 1995 – ''Wrzeciono czasu'' Andrzeja Kondratiuka), choć sam Satanowski najwyżej ceni swe kompozycje do ''Dnia świra'' Marka Koterskiego (nominacja do Orła w kategorii najlepsza muzyka filmowa w 2003).

Pośród jego kompozycji filmowych na szczególną uwagę zasługuje muzyka wypełniająca m.in. ''O-bi, o-ba. Koniec cywilizacji'' (1984) Piotra Szulkina, ''Kobietę w kapeluszu'' (1984) i ''Anioła w szafie'' (1987) Stanisława Różewicza, ''Dom wariatów'' (1984) Marka Koterskiego, ''Barytona'' (1984) i ''Jezioro Bodeńskie'' (1985) Janusza Zaorskiego, ''Magnata'' (1986) Filipa Bajona, ''Wszystko, co najważniejsze…'' (1992) Roberta Glińskiego, ''Kolejność uczuć'' (1993) Radosława Piwowarskiego, ''Ogród Luizy'' (2007) Macieja Wojtyszki czy ''Piątą porę roku'' (2012) Jerzego Domaradzkiego. Ma w swym dorobku także uroczą ścieżkę dźwiękową do – pełnej poezji i nostalgii – animacji ''Dobranocka'' (1997), wyreżyserowanej przez Daniela Szczechurę, a inspirowanej plastyką Stasysa Eidrigeviciusa. Oto fragment wiersza Jana Wołka, recytowanego w rytm muzyki wypełniającej tę przepiękną, opartą na swobodnej grze wyobraźni impresję o poszukiwaniu szczęścia, który – mimowolnie – trafnie oddaje sedno sztuki Satanowskiego: „Gdy opadnie kurtyna powiek / A sen rozum odbierze faktom / Na scenę wychodzi Człowiek / Prawdziwy – nie jakiś tam aktor / Więc prowadź, do szczęścia prowadź / Szepczemy samotni wśród ludzi / Nie dajcie się zwariować! / Nie dajcie się obudzić...”.

Satanowski jest autorem wielu popularnych piosenek. Niektóre z nich również możemy usłyszeć z kinowych i telewizyjnych ekranów, jak choćby: „Życie to nie teatr” w serialu ''Dom'' (2000) Jana Łomnickiego, „Orszaki, dworaki” w ''Dotkniętych'' (1988) Wiesława Saniewskiego czy pamiętne „Zgadnij kotku” w ''Przesłuchaniu'' (1982) Ryszarda Bugajskiego. Notabene, najnowszy spektakl z muzyką Satanowskiego nosi tytuł „Wytwórnia piosenek”. Scenariusz napisali i reżyserują – Maciej Karpiński i Maciej Wojtyszko, a autorem scenografii jest Allan Starski (premiera 11 kwietnia w łódzkim Teatrze Powszechnym).

W wywiadzie dla kulturapoznan.pl, kompozytor pytany o natchnienie twórcze wyznał – żyję zamówieniami. Gdybym usiadł nad papierem z postanowieniem, że napiszę symfonię, to po 15 latach miałbym może tytuł. Moim natchnieniem jest termin. Pracuję dużo, ale z poczucia obowiązku: jeśli coś komuś obiecałem, to nie mogę go zawieść.
Satanowski nie zawodzi, także w sensie artystycznym. Jego kompozycje to sztuka wysokich lotów. 


Jerzy Armata
Magazyn Filmowy SFP, 44/2015
  28.02.2016
fot. Jacek Domiński/REPORTER
Ryszard Krupa: Mikrofon słyszy inaczej
Fachowiec i przyjaciel: Ryszard Chutkowski 1933-2015
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2019
Scroll