Urodził się 23 listopada 1953 roku w Swobodnicy, jednak dzieciństwo i młodość spędził na w Legnicy, dokąd wracał później wielokrotnie, czyniąc z tego dolnośląskiego miasteczka miejsce akcji znacznej części swoich filmów. W 1976 roku ukończył Filologię Polską na Uniwersytecie Wrocławskim, a w 1981 studia reżyserskie na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Waldemar Krzystek, fot. AKPA
Trzy lata po ukończeniu studiów zadebiutował w telewizji, filmem „Powinowactwo”, jednak za pełnoprawny debiut fabularny uznaje się obraz „W zawieszeniu” z 1986 roku z Krystyną Jandą i Januszem Radziwiłowiczem w głównych rolach. Film spotkał się ze świetnym przyjęciem i przyniósł reżyserowi nagrodę festiwalu w Gdyni (nagroda za najlepszy debiut). Jego kolejna produkcja, przyniosła kolejne laury, a także sukces międzynarodowy, film „Zwolnieni z życia” został uhonorowany w 1992 na MFF w San Sebastian.
Waldemar Krzystek jest reżyserem wszechstronnym, w swojej karierze kręcił zarówno swoje autorskie, pełnometrażowe fabuły jak i produkcje telewizyjne, seriale czy sztuki teatralne, wszystko na podobnym, wysokim artystycznym poziomie. Kolejnym wielkim sukcesem okazała się zrealizowana w 2008 roku "Mała Moskwa" uhonorowana „Złotymi Lwami” 33. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni i wieloma innymi nagrodami, zarówno w kraju jak i za granicą. W ostatnim czasie był współreżyserem dziesięcioodcinkowego serialu opartego na biografii polskiej piosenkarki, niezwykle popularnej na wschodzie, Anny German. Serial pod tym samym tytułem wyprodukowała rosyjska telewizja publiczna i w Rosji ma on status niemal kultowy. U nas serial swoją telewizyjną premierę miał w lutym tego roku i spotkał się z niemniejszym uznaniem.
W całej różnorodności swoich reżyserskich dokonań, Waldemar Krzystek, pozostawał jednak wierny swoim przekonaniom, zamiłowaniom i tematom. Przez te wszystkie lata skrupulatnie budował swój odrębny styl, większość jego filmów, w atrakcyjny artystycznie sposób, opowiada o zwykłych ludziach zderzających się z dramatyczną polską historią w różnych jej okresach. Jak mówi z rozmowie z magazynem „Kino”: -Jest inny moment historii, ale na dole - wszystko to samo: nieszczęścia, paranoja i cena, którą ludzie z dołu płacą za tę radosną rewolucję.-