Prywatnie związany z Częstochową, gdzie urodził się 7 listopada 1953, i gdzie mieszka do dziś. Absolwent Wydziału Reżyserii PWSFTViT w Łodzi. Jeszcze jako student zrealizował cenione i nagradzane, także poza Polską, filmy krótkometrażowe („Domokrążca”, „Ludożerca”), a swoje pierwsze fabularne kroki stawiał u boku Wojciecha Marczewskiego, asystując mu przy pracy nad „Zmorami” i „Klucznikiem”. Już jako samodzielny reżyser i scenarzysta zrealizował trzy pełnometrażowe filmy fabularne. W 1993 roku zadebiutował kontrowersyjną „Balangą”, za którą otrzymał nagrodę dla najlepszego debiutu na 18. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Dwa kolejne - „Darmozjad Polski”(1997) i „O dwóch takich, co nic nie ukradli” (1999) - również zostały zauważone i docenione przez krytyków. Warto też wspomnieć o jego współpracy z telewizją, która zaowocowała realizacją m.in. seriali „Policjanci” oraz „Chłop i baba”.
Łukasz Wylężałek, fot. SFP
Ważne miejsce w kręgu zainteresowań reżysera zajmuje również teatr. Zrealizował szereg spektakli, głównie dla Teatru Telewizji, w tym część według własnego scenariusza m.in. „Intruz” ( 1994), „Brat Elvis” (2001), „Autostrada” (2002), a ostatnio „Najweselszy człowiek” (2012). I tak jak w filmie, jego starania nie przeszły bez echa, a nawet doczekały się wielu nagród w tym prestiżowej „Złotej Maski” za reżyserię spektaklu „Lot nad kukułczym gniazdem” w Teatrze im. Mickiewicza w Częstochowie.
Jego reżyserski styl jest czasem określany jako realizm ironiczny. Sam reżyser dodaje jeszcze określenie -paradoksalny-, gdyż jak przyznaje zawsze interesowały go w życiu paradoksy, -to jak życie sobie z nas drwi-.