PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
We wtorek, 25 listopada 2014 roku w stołecznym Skwerze Hoovera, odbyła się konferencja "Game Story - między filmem a grą".
Konferencję otworzyły Małgorzata Kiełkiewicz, Dyrektor Creative Europe Desk Polska i Dyrektor ds. Programowych Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych, Alicja Grawon - Jaksik. - W programie Kreatywna Europa na lata 2014 - 2020 wspieramy finansowo gry o silnej strukturze narracyjnej. Aż 3 z 25 europejskich dofinansowanych w tym roku projektów pochodzi z Polski - mówiła Małgorzata Kiełkiewicz. - Świat gier wideo i świat filmu mogą się od siebie wzajemnie uczyć - dodawała.

Główny gość konferencji, dr Jasminy Kallay jest scenarzystką, pisarką i twórcą transmediów. Obroniła doktorat na temat interaktywnego Sposobu Narracji na Uniwersytecie w Dublinie. Jako pisarka brała udział w wielu projektach transmediowych, między inny projekcie "Beat Girl" (beActive Media), który w 2013 roku był nominowany do nagród Emmy Awards. W ramach Festiwal Noir Festival w Zagrzebiu, Jasmina prowadzi warsztaty Game Noir, które są wspólną platformą dla osób pracujących w branży filmowej oraz gier wideo. W swojej książce "Gaming Film" (Palgrave Macmillan/ BFI, 2013) bada wpływ gier wideo na współczesne kino. Pracuje również jako ekspert gier wideo i filmowy dla Programu Kreatywna Europa.

Dr Jasmina Kallay mówiła: - W branży mamy za mało satysfakcjonujących produktów, które byłyby interaktywne. Jednak nie tylko gry komputerowe mnie interesują - te formaty można też stosować na innym polu. - Następnie autorka "Gaming Film" przeszła do tematu przygotowań gry komputerowej. Opowiadała o procedurach, jakie musi spełnić developer ubiegający się o dofinansowanie Kreatywnej Europy. - Grę trzeba stworzyć w ciągu 2 lat od wnioskowania o dofinansowanie. - Następnie  dr Jasmina Kallay przedstawiła szereg wymogów technicznych takiej gry:

- Gra musi mieć charakter komercyjny (musi zaistnieć wymiana finansowa)
- Gra musi być interaktywna
- Gra musi wnosić coś oryginalnego i unikatowego
- Gra musi w jakiś sposób utożsamiać się z Europą
- W fazie wnioskowania należy udowodnić potencjał komercyjny gry

Dr Kallay  przedstawiła pięć przykładów oryginalnych gier, które uzyskały dofinansowanie:
- "Gone Home" - survival horror o poszukiwaniu zaginionej rodziny
- "The Unfinished Swan"
- "Botanicula" - stworki mają za zadanie ratować nasiono (przesłanie środowiskowe)
- "qCraft" - gra oparta na silniku Minecrafta, jednak włączająca elementy fizyki kwantowej
- "The Stanley Parable" - innowacyjna narracyjnie gra wtłoczona w kafkowski świat. Gracz ma w niej prawdziwy wybór działania.

Jasmina Kallay opowiedziała więcej na temat struktur narracyjnych w grach. - Przypominają one najczęściej figury geometryczne. Ludziom się często wydaje, że ich kształt po rozrysowaniu graficznym mógłby przypominać drzewo. Jednak finansowo to się nie kalkuluje dla developerów w branży, ponieważ zdecydowana większość graczy nie rozegrałaby więcej niż 20 % przygody. - mówiła panelistka - Przykładowo, w słynnym "Pacmanie" labirynt logiczny narracji jest wyjątkowo prosty, ale już w przypadku gry "Silent Hill", staje się wielopoziomowy. - dodawała.

Autorka "Gaming Film" zwróciła także uwagę na bardzo ważną rzecz, jaką jest przepływ w grze: - Jest to równowaga między trudnością gry, a tym jak ona "płynie" - powiedziała Kallay, po czym dodała: - Bywają gry rutynowe, tego należy za wszelką cenę unikać, ponieważ taki produkt szybko zostanie odłożony na półkę.

Badaczka zaprosiła słuchaczy na dni otwarte Noir Festival w Zagrzebiu (które się odbędą wiosną 2015 roku). Podkreśliła zalety tej imprezy, mówiąc, że początkujący projektanci mają kilka dni na stworzenie pomysłu, który mogliby wcielić w życie wraz z developerami. Trzech na dwunastu uczestników ostatecznie tworzy gry po zakończonych warsztatach.


Paweł Zwoliński
Informacja własna
  28.11.2014
Postprodukcja
Wyprawa "Tam i z powrotem" z polskim animatorem
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll