PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
BAZA WIEDZY
EDUKACJA FILMOWA
Według Brytyjskiego Instytutu Filmowego edukacja filmowa polega na ułatwianiu dzieciom i młodym ludziom dostępu do filmów - w szkole i w kinie; kształtowaniu umiejętności krytycznego odbioru sztuki filmu i nauki dyskusji o problemach, które porusza i emocjach, jakie wywołuje; zachęcaniu młodych ludzi, aby używali filmu jako środka wyrazu ich osobowości i wyobraźni, co wiąże się z nauką praktycznej realizacji różnych form filmowych.
W tym artykule rozszerzę nieco powyższą definicję, włączając w nią także kształcenie studentów, dorosłych i nauczycieli w zakresie historii kina.

 O tym, jak ważne jest potraktowanie filmu jako równorzędnego narzędzia edukacyjnego, przekonuje niedawno opublikowany raport SNH „OGLĄDAM, CZUJĘ, MYŚLĘ – młodzi w kinie”. Wynika z niego, że kontakt z ambitnym kinem jest jednym z najważniejszych czynników kształtujących osobowość i światopogląd młodych ludzi. 74proc. młodych przyznaje, ze widziało filmy, które bardzo na nich wpłynęły. Nie należy również zapominać, że edukacja filmowa stanowi niezwykle istotne uzupełnienie lub wstęp do edukacji medialnej, która jest jednym z priorytetów edukacyjnych Unii Europejskiej.

Debatafilmowa podczas kampanii społecznej "Skrytykuj" w Chrzanowie,fot. www.filmotekaszkolna.pl

Edukacja filmowa w szkołach

Programów z zakresu edukacji filmowej skierowanych do uczniów i nauczycieli polskich szkół jest bardzo wiele, są różnorodne i ciekawe. Ogólnodostępne są doskonale przygotowane merytorycznie materiały dydaktyczne, scenariusze lekcji, filmy, wykłady wideo, kursy i szkolenia. Możliwości korzystania z nich są niemal nieograniczone. Problem polega na tym, że edukacja filmowa do niedawna nie była w ogóle włączona do obowiązkowego programu nauczania. Jej realizacja wymaga przede wszystkim chęci i energii nauczyciela, godzin nadprogramowych oraz zmagania się z brakiem sprzętu. W związku z tym filmu na zajęciach szkolnych -używają- tylko nauczyciele z powołania, pasjonaci kina. Niewielu jest również pedagogów przygotowanych do prowadzenia edukacji filmowej, znających historię filmu i podstawy warsztatu filmowego. Przybywa na szczęście kursów kształcących kadrę w tym kierunku. Niedawno ruszyły nawet studia podyplomowe. Optymizmem napawa również fakt, że obowiązująca nowa podstawa programowa pozostawia więcej miejsca na edukację filmową. W gimnazjum jest obowiązek stworzenia projektu edukacyjnego, w którym film może być wykorzystany. Licealistów obowiązuje już znajomość wybranych filmów największych polskich reżyserów. Gdyby na egzaminach gimnazjalnych i maturach pojawiły się pytania z dziedziny filmu, to nauczyciele na szeroką skalę zaczęliby o nim uczyć.

-Edukacja filmowa i medialna lepiej funkcjonowałaby w szkole, gdyby po pierwsze -każdy młody nauczyciel już na studiach kształcony był w tym kierunku i opuszczał uczelnię z odpowiednimi kompetencjami. To wymaga wprowadzenia zmian w programach uczelni wyższych i rozszerzenia ich tematyki. Konieczne jest dostosowanie modelu kształcenia studentów do wyzwań medialnego świata. Po drugie, potrzebne są dalsze działania mające na celu przekonanie nauczycieli i dyrektorów szkół o konieczności prowadzenia edukacji filmowej i medialnej, przełamanie niechęci do filmów i nowych technologii informacyjno- komunikacyjnych, zmiana utartych schematów i stereotypów. Niestety, nadal powszechne jest przekonanie, że film jest lekką, mało wartościową rozrywką, skierowaną do osób o niższym ilorazie inteligencji. Po trzecie, konieczna jest też cyfryzacja szkoły, dostęp do Internetu i nowoczesny sprzęt audiowizualny. I po czwarte, edukację filmową muszą uwzględniać też autorzy i wydawnictwa podręczników szkolnych-– mówi Anna Sienkiewicz-Rogowska, pełnomocnik dyrektora PISF ds. edukacji i upowszechniania kultury filmowej.

Koalicja dla Edukacji Filmowej

Instytucji zajmujących się edukacją filmową jest już tak dużo, że zrodziła się potrzeba zrzeszenia, stworzenia forum wymiany idei, realizacji wspólnych celów, uzupełniania i współpracy. Dlatego PISF zawiązał Koalicję na Rzecz Edukacji Filmowej - porozumienie instytucji, organizacji pozarządowych i szkół wyższych działających w obszarze edukacji kulturalnej i kształcenia pedagogicznego na rzecz szeroko rozumianej edukacji filmowej dzieci i młodzieży. Do koalicji należy już 21 instytucji m.in. PISF, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, Warszawska Szkoła Filmowa, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej.

Cele koalicji to: ułatwienie dostępu do filmów - w szkole i w kinie, kształtowanie umiejętności krytycznego odbioru sztuki filmowej, zwiększenie roli filmu jako narzędzia dydaktycznego, nauka praktycznej realizacji różnych form filmowych, doskonalenie zawodowe i aktywizacja osób działających w sferze edukacji filmowej na rzecz dzieci i młodzieży.

Nie przedstawię wszystkich projektów z zakresu edukacji filmowej w Polsce – jest ich zbyt wiele. Skupię się więc na tych ogólnopolskich, cyklicznych i o wieloletniej tradycji.

Zdjęcie z wernisażu wystawy"65 lat animacji polskiej", fot. M. Kulakowski

DLA DZIECI

 Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt o wieloletniej tradycji realizowany przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty. Skierowany jest do uczniów polskich szkół od pierwszych lat podstawówki po liceum. Do każdej grupy wiekowej są opracowane cykle filmowe, na które nauczyciele mogą zapisywać swoich uczniów. Dzieciom i młodzieży proponowane jest ambitne kino współczesne i klasyka, spotkania z gośćmi, multimedialne prelekcje, dyskusje i warsztaty. Zajęcia odbywają się w kinach, w 40 miastach w Polsce, raz w miesiącu, od października do czerwca. W ramach projektu prowadzone są również warsztaty i szkolenia dla nauczycieli, a także przygotowywane są bardzo  nowoczesne materiały dydaktyczne (o czym więcej w rozdziale DLA NAUCZYCIELI).

W 2011 roku "Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej" zostały włączone do rodziny projektów Filmoteki Szkolnej i zmieniły nazwę na: "Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej". Należą również do Koalicji dla edukacji.

Ogólnopolski Program Edukacji Filmowej „Lekcje w kinie"
 
 „Lekcje w kinie" - program organizowany przez Centrum Edukacji Filmowej, to cykl multimedialnych zajęć edukacyjnych połączonych z projekcjami filmowymi, kierowany do uczniów polskich szkół na wszystkich etapach nauczania, także do najmłodszych. Uczniowie poznają podstawy języka filmu, uczą się o środkach wyrazu i gatunkach filmowych, a także o procesie powstawania filmu. Zajęcia prowadzone są przez aktorów filmowych, telewizyjnych i teatralnych. „Lekcje w kinie" odbywają się już w ponad 120 miastach.

W ramach projektu przygotowywane są również materiały edukacyjne dla nauczycieli
zawierające m.in. scenariusze lekcji.

Wielkopolska Edukacja Medialna

 To program edukacji filmowej uzupełniający zajęcia szkolne, realizowany przez kino studyjne Rialto w Poznaniu. Zajęcia skierowane są do 4 grup wiekowych: najmłodsi – czyli klasy I-III – uczą się podstawowych pojęć związanych z filmem, zwiedzają kabinę projekcyjną, oglądają taśmę filmową, uczestniczą w konkursach. Klasy IV-VI - zapoznają się szerzej z językiem filmu, historią kina, uczą się, jak interpretować dzieło filmowe; gimnazjaliści – zgłębiają język filmu i poznają gatunki filmowe,natomiast ostatnia grupa – szkoły ponadgimnazjalne - zajmują się już pełną analizą i interpretacją filmu. WeduM, wspólnie z firmą Camfilm, która prowadzi podobne zajęcia w Koninie, wydaje publikację dla nauczycieli „Otwórz oczy”, gdzie znajdują się scenariusze lekcji, recenzje filmów, wywiady,sylwetki twórców, zdjęcia.

Program edukacji filmowo-medialnej

 KinoSzkoła Skierowany jest do uczniów wszystkich poziomów kształcenia ustawicznego – od przedszkola po liceum. Uczestniczy w nim 25 instytucji kultury z południa Polski. Filmy w ramach programu ogląda miesięcznie 5 tysięcy młodych widzów, kilkuset uczniów uczestniczy w zajęciach warsztatowych.
 
Dziecięca Wytwórnia „Entropia” we Wrocławiu

Galeria Entropia od 1985 roku organizuje warsztaty filmu animowanego dla dzieci w wieku 6-13 lat. Uczestnicy realizują własne formy animowane w różnych technikach. W ramach warsztatów odbywają się także projekcje filmów animowanych oraz spotkania z artystami różnych dziedzin i reżyserami. Zajęcia odbywają się co tydzień w trakcie roku szkolnego. Zrealizowane podczas warsztatów filmy są prezentowane na licznych festiwalach i pokazach specjalnych zdobywając nierzadko nagrody i wyróżnienia.

 Kinoterapia dla dzieci

Fundacja „Generator” zorganizowała warsztaty psycho-edukacyjne z wykorzystaniem filmu dla dzieci w wielu 6-10 lat. Zajęcia odbywały się w warszawskich kawiarniach. Dzieci oglądały filmy, a później rozmawiały o emocjach, jakie im towarzyszyły, sprawdzały, czy potrafią je rozpoznawać i nazywać. Są plany, aby cykl powtórzyć. Od 2009 roku Fundacja organizuje zajęcia Kinoterapii dla dorosłych. Prowadzi również stronę www.kinoterapia.pl
 
Muzeum Kinematografii w Łodzi

• Mały Kinematograf - zajęcia dla najmłodszych dzieci, od 3. roku życia – projekcje klasyki polskiej animacji, warsztaty plastyczne, w tym filmu animowanego, zwiedzanie ekspozycji.

• Lekcje muzealne – skierowane są do dzieci od 5. roku życia i starszych; dotyczą szeroko rozumianej historii kina oraz filmowych dziejów miasta.
 
• Wystawy – dzieci zwiedzają wystawy stałe „Pałac pełen bajek”(o animacji dla dzieci, prezentowane są fragmenty scenografii i planów filmowych, lalki, rysunki i fotosy) oraz „Latająca Maszyna”.

W ciągu 25 lat działalności Muzeum przygotowało wiele wystaw, dla dzieci i dorosłych, o polskim kinie, np. wystawy monograficzne wielkich reżyserów: Kieślowskiego, Kawalerowicza i Polańskiego, które są prezentowane nie tylko w Polsce, ale też w wielu krajach świata, od Kanady po Singapur, często w powiązaniu z wydarzeniami filmowymi o światowej randze.

 65 lat polskiej animacji dla dzieci

Wystawa plenerowa i towarzyszący jej album prezentują techniki animacji, krótką historię polskiego filmu animowanego, sylwetki mistrzów, filmy krótko- i pełnometrażowe, seriale, a także dorobek poszczególnych studiów. Do końca 2013 roku wystawa będzie prezentowana w 15 polskich miastach, a także w Wilnie. Często towarzyszą jej pokazy filmów, warsztaty animacji dla dzieci i spotkania z twórcami organizowane przez instytucje wypożyczające wystawę. Ekspozycja powstała z inicjatywy i środków PISF, we współpracy z Muzeum Kinematografii w Łodzi i Filmoteką Narodową.

DLA MŁODZIEŻY
 
 Filmoteka Szkolna

 W 2009 r. PISF przekazał wszystkim szkołom ponadpodstawowym Filmotekę Szkolną – zestaw 26 płyt z 55 polskimi filmami fabularnymi, dokumentalnymi i animowanymi, dobranymi tematycznie, opatrzonymi komentarzami oraz scenariuszami lekcji. Filmoteka Szkolna umożliwia prowadzenie zajęć w szkole i w kinie. Mogą z niej korzystać nauczyciele wielu przedmiotów: języka polskiego, wiedzy o sztuce, historii czy wychowania obywatelskiego.

Filmoteka Szkolna to także portal edukacyjny dla nauczycieli i uczniów - www.filmotekaszkolna.pl – źródło materiałów uzupełniających, m.in.: recenzji i artykułów dotyczących filmów z pakietu, zagadnień do dyskusji, scen do analizy i scenariuszy lekcji. Na portalu publikowane są stopniowo nowe lekcje razem z filmami. W najbliższym czasie będzie dostępnych 60 nowych tytułów.

W ramach programu Filmoteka Szkolna we współpracy z wieloma instytucjami – PISF, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawską Szkołą Filmową, Fundacją „Generator”, Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty i Stowarzyszeniem Filmowców Polskich – organizowanych jest szereg projektów, kursów stacjonarnych i internetowych dla uczniów i nauczycieli: „Filmoteka Szkolna. Akademia", „Filmoteka Szkolna. Akcja!”, Festiwal Filmoteki Szkolnej, Studia podyplomowe stART!, „Filmoteka Szkolna. Kinoterapia", „Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej".

• Filmoteka Szkolna. Akademia

Internetowy kurs historii polskiej kinematografii, któremu towarzyszą warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej. Część teoretyczna podzielona jest na cztery moduły: fotografia i początek filmu, film dokumentalny, film fabularny, film animowany. Warsztaty filmowe poświęcone są podstawom sztuki operatorskiej i montażu filmowego. Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli.

 • Festiwal Filmoteki Szkolnej

Uczestnicy Festiwalu zwiedzają wytwórnie, studia i archiwa filmowe, biorą udział w warsztatach i nocnym maratonie filmów uczniowskich. Podczas Festiwalu odbywają również się targi szkolnych projektów. Uczniowie wraz z nauczycielami prezentują efekty całorocznej pracy zaproszonym ekspertom, zasięgają rad na przyszłość i wymieniają się doświadczeniami z innymi uczestnikami imprezy. Festiwal odbywa się również online.

Dwudniowe spotkanie organizowane jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polski Instytut Sztuki Filmowej przy współpracy Warszawskiej Szkoły Filmowej.

• Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej

W ramach projektu w kinach w 40 miastach pokazywane są filmy polskie i zagraniczne, klasyka i kino współczesne. Szkoły mogą brać udział w cyklach filmowych skierowanych do wszystkich grup wiekowych zawierających seanse, prelekcje, dyskusje i warsztaty plastyczne.
 
Skrytykuj

Kampania społeczna „Skrytykuj” promuje świadomą dyskusję o kinie wśród młodzieży, zachęca do krytycznej rozmowy o filmach. Na portalu Skrytykuj.pl odbywają się konkursy, m.in.: „Sklej to!" oraz „Skrytykuj!". Dostępny jest też „Poradnik krytyka” oraz vlogi Ambasadorów kampanii, czyli subiektywne komentarze, w których artyści opowiadają o ważnych dla siebie filmach. Strona stanowi też forum wymiany filmowych wrażeń w ramach udostępnionej platformy blogowej. Kampanię uzupełnia fan page „Film się nie urwał" na Facebooku oraz kanał „Skrytykuj" na YouTube’ie. Pomysłodawcą i organizatorem kampanii jest PISF.
 
Akademia Planete+

Doc To program edukacyjny skierowany do młodzieży gimnazjalnej i licealnej, w całości oparty na filmach dokumentalnych, wybranych z bogatego programu festiwalu Planete+ Doc. Zajęcia odbywają się poza szkołą, na zamówienie, w kinach i Domach Kultury. W ramach Akademii Planete+ doc organizowane są też warsztaty dla nauczycieli.

Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych

 SKSiL prowadzi kilka powiązanych ze sobą projektów edukacyjnych skierowanych do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski:

• Zajęcia dla szkół

Kina Sieci realizują program NHEF, Filmoteki Szkolnej lub swoje autorskie programy.

 • Konkurs „Dwa srebrne ekrany" internetowe rozmowy o filmie

Konkurs na najciekawsze wypowiedzi w dyskusji na wybrany temat, skierowany do uczniów uczestniczących w zajęciach prowadzonych przez kina Sieci. Dyskusje toczą się na forum SKSiL. Najciekawsze wypowiedzi zostają nagrodzone akredytacjami na letnie festiwale filmowe i udziałem w warsztatach OGRODY POLSKIEJ ANIMACJI.

• OGRODY POLSKIEJ ANIMACJI Warsztaty filmu animowanego

Realizowane są cyklicznie od 2008 r. Są wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi Filmów Niezwykłych w Sandomierzu. Podczas kilkudniowej pracy uczestnicy biorą udział we wszystkich etapach powstawania filmu pod opieką artystyczną reżyserów. W ramach warsztatów odbywa się też cykl pokazów, spotkań i rozmów z reżyserami.

• Warsztaty SKSiL

Skierowane są do młodzieży ponadgimnazjalnej; dotyczą tworzenia filmów, historii i krytyki filmowej. Odbywają się podczas festiwali w Zwierzyńcu, Ińsku, Wrocławiu i Łagowie.
 
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Filmie

 Organizowany od 1989 r. przez Gdańskie Centrum Filmowe konkurs jest adresowany do uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych, zainteresowanych zarówno historią, jak i współczesnym obliczem sztuki filmowej. Uczestnicy konkursu mogą wziąć udział w warsztatach, przeglądach filmowych i spotkaniach z filmowcami. Laureaci wyjeżdżają na festiwale i imprezy filmowe, m.in. na Berlinale.
 
Wielka Przygoda z Filmem

 Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu od 18 lat organizuje warsztaty filmu fabularnego i animowanego - Wielka Przygoda z Filmem. Prowadzą je reżyserzy, z legendarnym Stanisławem Jędryką na czele, którzy lubią spotykać się i pracować z dziećmi. Założeniem warsztatów jest aktywne uczestnictwo uczniów na wszystkich etapach powstawania filmu.

Przedszkole Filmowe

Program Szkoły Wajdy dla młodych ludzi powyżej 15. roku życia, którzy podjęli już pierwsze próby fotograficzne, filmowe lub literackie. Podczas weekendowych, comiesięcznych sesji uczestnicy warsztatów, zgodnie z ideą Szkoły Wajdy - -od pomysłu do realizacji”-- pracują nad kolejnymi etapami realizacji filmów według własnych koncepcji.

 Spółdzielnia młodych twórców i Praga Lab

 Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” w ramach Spółdzielni organizuje m.in. warsztaty filmowe i fotograficzne, sesje coachingowe dla młodych filmowców, projekcje, wykłady, spotkania i dyskusje. Projekt adresowany jest do osób powyżej 15. roku życia. Towarzystwo organizuje także wakacyjne warsztaty dla młodzieży zagrożonej wykluczeniem Praga Lab, których celem jest stworzenie multimedialnej opowieści o Pradze.

Olimpiada Medialna

Ogólnopolski konkurs wiedzy o nowych mediach, tworzeniu przekazów medialnych, cyfryzacji i filmie, jest skierowany do uczniów w wielu 13-19 lat. Nagrodami są m.in. indeksy i czesne na studia, sprzęt i oprogramowanie firmy Adobe. Organizator: Fundacja Nowe Media.

Warte przypomnienia są także projekty opisywane w rozdziale DLA DZIECI, a skierowane także do młodzieży - Ogólnopolski Program Edukacji Filmowej „Lekcje w kinie" oraz Wielkopolska Edukacja Medialna, a także powstające w ramach Akademii Orange ciekawe lokalne projekty, głównie warsztaty filmowe, np. „Kręci mnie film” czy „COOLturalnie nakręceni”.
 
 DLA STUDENTÓW I DOROSŁYCH
 
 Dyskusyjne Kluby Filmowe

DKF to najstarsza forma edukacji filmowej. Pierwsze kluby powstały we Francji w latach 20. W Polsce - w połowie lat 50. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje ok. 130 DKF-ów.

Niektóre z nich działają bardzo prężnie, jak choćby DKF „Mozaika” w Bydgoszczy, który ma 400 członków i 200 osób na liście oczekujących, DKF ,,16” w Lublinie, który od 20 lat organizuje Studium Wiedzy o Filmie dla dzieci i młodzieży, DKF „Jasminum” w Grójcu, Młodzieżowy DKF „Iluzjon” w Krasnymstawie, który realizuje letni projekt „Kręćmy film!” i Powiatowy Konkurs Filmowy, DKF „10” w Poznaniu czy DKF Dom Sztuki w Warszawie, który organizuje cykle i seminaria filmowe dla młodzieży szkolnej w każdym wieku.
 
 Akademia Filmowa

Cykliczne, 4-letnie studium historii kina światowego na poziomie akademickim – Akademia Filmowa została założona na początku lat 70. przez członków DKF-u „KWANT" we współpracy z prof. Aleksandrem Jackiewiczem.

Wykłady Akademii Filmowej są uznawane za zajęcia fakultatywne przez wiele uczelni warszawskich. Akademia Filmowa zapoznaje słuchaczy z rozwojem gatunków filmowych, języka filmowego, z kształtowaniem się dramaturgii, narracji i estetyki filmowej, z powstaniem nowych stylów, kierunków i szkół filmowych.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w Warszawie w kinie Iluzjon, a od 2012 r. także we Wrocławiu w kinie Helios Nowe Horyzonty. Składają się z wykładu i projekcji filmów. Projekt powstał z inicjatywy Filmoteki Narodowej i DKF „KWANT”.
 
 Akademia Polskiego Filmu

Akademia Polskiego Filmu to dwuletni, cykliczny kurs historii polskiego filmu fabularnego na poziomie akademickim. Zajęcia składają się z wykładów, projekcji filmów i spotkań z twórcami. Odbywają się raz w tygodniu; prowadzą je wykładowcy akademiccy z uniwersytetów z całej Polski. Program Akademii obejmuje ponad 100 filmów z XX w. – od „Pruskiej kultury” do „Długu”. Zajęcia odbywają się w Warszawie, Łodzi, Kielcach, Krakowie i Wrocławiu. Uczestniczy w nich około 2000 osób rocznie. Wykłady Akademii są uznawane za zajęcia fakultatywne przez uniwersytety w pięciu ww. miastach.

Akademia powstała w 2009 r. z inicjatywy PISF. Współorganizatorami projektu są: SFP, WDK w Kielcach, Krakowska Akademia im. A. Frycza-Modrzewskiego i SNH.

Strona Akademii - www.akademiapolskiegofilmu.pl - zostanie niedługo przekształcona w portal wiedzy o polskim filmie fabularnym. Znaleźć tu będzie można posegregowane tematycznie i opisane wykłady wideo najwybitniejszych polskich filmoznawców, wywiady z filmowcami, artykuły z „Kwartalnika Filmowego” i miesięcznika „Kino”, plakaty, fotosy i werki z planów, recenzje z epoki, cytaty z prasy, fragmenty scenariuszy i wiele innych materiałów.

Akademia filmu dokumentalnego PLANETE+ DOC

Akademia Planete+ Doc ruszyła w tym roku w Warszawie jako przedmiot ogólnouniwersytecki UW, otwarty też dla wolnych słuchaczy. W programie znajdują się filmy pokazywane podczas festiwalu Planete+ Doc. Zajęcia odbywają się w warszawskim kinie Luna raz w tygodniu.

Kinoterapia. Spotkania między kadrami

Fundacja „Generator” od 2009 roku organizuje warsztaty psychologiczne z wykorzystaniem filmu. Dyskusje w interdyscyplinarnym gronie pozwalają na łączenie refleksji kulturoznawczej, filmoznawczej z podejściem psychologicznym. Wśród zrealizowanych przedsięwzięć są m.in. cykle: „Na szczęście film”, „Inność”, „Związki” i ,,Wzmacniający Pakiet Zimowy”. Fundacja organizuje też zajęcia Kinoterapii dla dzieci (więcej w rozdziale DLA DZIECI), a także współpracuje z PISF przy projekcie Filmoteka Szkolna.

DLA NAUCZYCIELI

 Filmoteka Szkolna

• Filmoteka Szkolna. Akcja!

Projekt ma na celu upowszechnienie Filmoteki Szkolnej, wspieranie nauczycieli w wykorzystaniu materiału filmowego na zajęciach szkolnych, Efektem tych działań są projekty filmowe realizowane obecnie w ponad 1000 szkołach. Wśród nich znaleźć można: szkolne kluby filmowe, festiwale, przeglądy, gazetki, portale informacyjne, kluby recenzentów filmowych, filmy.

 • Filmoteka Szkolna. Akademia

To internetowy kurs historii polskiej kinematografii, któremu towarzyszą warsztaty filmowe w Warszawskiej Szkole Filmowej. Część teoretyczna podzielona jest na cztery moduły: fotografia i początek filmu, film dokumentalny, film fabularny, film animowany. Warsztaty filmowe poświęcone są podstawom sztuki operatorskiej i montażu filmowego. Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli.

• Program edukacji filmowo-teatralnej stART

Studia podyplomowe stART! skierowane są do nauczycieli szkół ponadpodstawowych. Przygotowują kadrę pedagogiczną do aktywnego działania w zakresie edukacji filmowej. Nauczyciele zdobywają profesjonalną wiedzę i praktyczne umiejętności związane z realizacją filmu i spektaklu teatralnego, a także animowania wydarzeń kulturalnych. Studia podyplomowe stART! są częścią programu Filmoteka Szkolna. Organizuje je Warszawska Szkoła Filmowa, przy wsparciu PISF i Centrum Edukacji Obywatelskiej.

• Filmoteka Szkolna. Kinoterapia

Projekt skierowany jest do nauczycieli i ma na celu wskazanie, jak prowadzić zajęcia wychowawcze z wykorzystaniem filmu. Na stronie internetowej są dostępne materiały dydaktyczne - scenariusze lekcji i artykuły pomocnicze przygotowane przez ekspertów: psychologa, pedagoga, polonistę.

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej
 
• Akademia Nowe Horyzonty

 Akademia Nowe Horyzonty jest adresowana do nauczycieli z całej Polski, którzy chcą nauczyć się kręcić filmy i wykorzystywać tę umiejętność w pracy w szkole. Zajęcia Akademii NH nastawione są na zdobycie praktycznych umiejętności związanych z kręceniem filmu, opanowania podstaw tworzenia scenariuszy filmowych, zdjęć i montażu oraz wypracowanie miejsca na zajęcia kręcenia filmów w programie szkolnym.

• Letnia Akademia we Wrocławiu

Warsztaty filmowe dla nauczycieli, które odbywają się w podczas MFF T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu. W programie zajęć jest zarówno historia kina, analiza ope-ratorska i montażowa, język filmu, jak i nauka realizacji filmów. Głównym celem warsztatów jest zachęcenie nauczycieli do korzystania z filmu i przekazów audiowizualnych podczas pracy w  szkole oraz stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń.

 • Psychologia w kinie

 Projekt opiera się na serii projekcji, dyskusji i ćwiczeń warsztatowych skupiających się na relacjach nauczyciela z uczniami. Tematem zajęć są sposoby rozładowywania konfliktów, specyfika rozwoju nastolatków, sposoby radzenia sobie z problemami przemocy. Ponadto, każdy uczestnik spotkania otrzyma gotowe scenariusze zajęć edukacyjnych, które będzie mógł wykorzystać w swojej pracy w szkole. Warsztaty odbywają się cyklicznie w kilkunastu miastach w całej Polsce.

• EKRAN 2.0 i NINATEKA EDU

EKRAN 2.0 to internetowy pakiet lekcji filmowych dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce. Jest on dostępny po zalogowaniu, równolegle na stronach NHEF (www.nhef.pl) oraz w edukacyjnej bibliotece multimedialnej Narodowego Instytutu Audiowizualnego NINATEKA EDU (www.nina.gov.pl).

W skład zestawu wchodzą scenariusze lekcji, karty pracy i prezentacje multimedialne wraz z fragmentami filmów. W oparciu o materiały można poprowadzić zajęcia języka polskiego, wiedzy o kulturze, wiedzy o społeczeństwie czy godziny wychowawcze.

 Forum nauczycieli i filmowców

Jest wydarzeniem towarzyszącym MFF Młodego Widza Ale Kino! w Poznaniu. Program obejmuje wystąpienia teoretyczne, dyskusje, prezentacje dobrych praktyk, warsztaty artystyczne, projekcje i spotkania z twórcami. Jest okazją do tego, by środowisko osób zainteresowanych edukacją filmową, mogło podzielić doświadczeniami Organizator: Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Ogólnopolska Konferencja Filmoznawcza

Celem konferencji, której 23. edycja odbędzie się w tym roku, jest przybliżenie nauczycielom, pracownikom kultury i kiniarzom wybranych zagadnień związanych z filmem. Na program konferencji składają się wykłady i analizy filmoznawcze, propozycje wykorzystania poszczególnych tytułów na zajęciach szkolnych i pozaszkolnych, spotkania z twórcami filmowymi i projekcje filmów.Organizatorzy: Stowarzyszenie „Venae Artis", Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, Pałac Młodzieży im. J. Tuwima w Łodzi.

EDUKACJA FILMOWA.PL

Celem strony, którą prowadzi Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, jest dostarczenie wiedzy filmoznawczej, a także integracja działań i wymiana doświadczeń przedstawicieli różnych środowisk zaangażowanych w edukację filmową. Na stronie znajdują się materiały edukacyjne, przede wszystkim scenariusze lekcji, dotyczące najnowszych filmów, tropy interpretacyjne, analizy warsztatowe, słownik terminów filmowych, instruktaż korzystania z kamer wideo i programów montażowych, baza dotycząca edukacji filmowej, wykaz form doskonalenia zawodowego, festiwali i imprez filmowych.

Warsztaty Kultury Filmowej

Odbywają się od 14 lat podczas Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu. Warsztaty są adresowane do edukatorów filmowych. Uczestnicy poznają proces powstawania filmu na wszystkich etapach, biorą udział w spotkaniach z przedstawicielami różnych zawodów filmowych, dziennikarzami i krytykami filmowymi.

Ogólnopolski Konkurs Prelegentów Filmowych

Konkurs na najlepszą prelekcję odbywa się również podczas LAF w Zwierzyńcu. Towarzyszą mu warsztaty dla prelegentów, obejmujące zarówno historię filmu, jak i ćwiczenia dykcji i wystąpień publicznych.

Natalia Chojna
Magazyn Filmowy SFP, 26, 2013
  20.01.2014
Jak rozwija się edukacja filmowa w Polsce? Raport
Czym jest gatunek filmowy i jak skutecznie przerazić widza?
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll