PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
MENU
BAZA WIEDZY
FESTIWALE
Festiwal w Clermont-Ferrand, stolicy Owernii, odległej o 400 km od Paryża, zrodził się w atmosferze typowej dla lat 70. Dziś Clermont-Ferrand ma rangę drugiego z kilkunastu festiwali francuskich, zaraz po Cannes.
Masowe narodziny i rozwój festiwali filmowych dotyczyły niemal wyłącznie pełnometrażowych filmów fabularnych. Tymczasem ogromny rynek filmów średnio- i krótkometrażowych, jaki utworzyła sieć publicznych i prywatnych telewizji, zrodził u autorów i producentów przeświadczenie, że ich twórczość nie jest ani dostatecznie popularyzowana, ani rzetelnie oceniana.

Przeświadczenie to podzielili członkowie uniwersyteckiego klubu filmowego w Clermont-Ferrand. Podejmując inicjatywę zasłużonego, ale zlikwidowanego festiwalu w Tours oraz podobnych, ale krótkotrwałych inicjatyw w Grenoble i Lille, zorganizowali w 1979 roku przegląd francuskich filmów krótkometrażowych. I od razu opatrzyli go alarmującym godłem „Ratujcie Krótki Metraż” (Sauve qui peut le court metrage). Gdy 4 sierpnia 1981 roku przekształcili imprezę w regularny festiwal, godło angielskie zabrzmiało jeszcze dramatyczniej: „SOS Short Film”.

Początkowo konkurs festiwalowy ograniczał się do produkcji francuskiej. Filmy zagraniczne wyświetlano w osobnych sekcjach gatunkowych. Dopiero w 1988 roku zaczęto przyznawać nagrody także twórcom zagranicznym, powołując w pewnym sensie osobny, międzynarodowy festiwal. Gdy przyjęto technologię digitalną w 2002 roku, dodano trzeci sektor festiwalu, nazwany Lab. Oparty na innej niż narodowość zasadzie, grupuje filmy eksperymentalne, głównie z kręgu wideo. 


Fot. International Short Film Festival - Clermont-Ferrand

Międzynarodowa edycja wystartowała od poziomu 28 tysięcy widzów, ale impreza tegoroczna zyskała ich już 140 tysięcy, co jak na stosunkowo niewielkie miasto i krótki metraż jest liczbą imponującą. Pomyślny rozwój festiwalu spowodował, że już w 1986 roku utworzono Short Film Market - targi uchodzące dziś za miejsce najbardziej ożywionych transakcji na świecie. Zjeżdża tu w sprawach kupna i sprzedaży ponad 3 tysiące producentów, nabywców telewizyjnych i dystrybutorów. Powodzenie Targów można odczytać w postaci wzniesionego dla nowych funkcji imprezy okazałego budynku, nazwanego oryginalnie „Filar” (La Jetee) na pamiątkę kultowego krótkiego metrażu Chrisa Markera z czasów nowej fali. Znaczna część polskich krótkometrażówek fabularnych otworzyła sobie drogę na inne festiwale i dystrybucję zagraniczną właśnie dzięki Clermont-Ferrand.

W tym roku podczas 10 festiwalowych dni zaprezentowano ponad 400 filmów. Udział w imprezie może wziąć każdy film o krótkim metrażu, ale trzeba przyznać, że największe szanse na akredytację (i nagrodę) mają krótkie filmy fabularne. Tegoroczne Grand Prix przyznano filmowi "Cześć"(Gordost) Bułgara Pavla G. Vesnakova, o dziadku, który dowiaduje się, że jego wnuk jest gejem. Nagrodą Młodych wyróżniono zrealizowany w Studio Munka-SFP "Ojcze masz" Kacpra Lisowskiego.

Jerzy Płażewski
Magazyn Filmowy SFP 32/2014
  4.07.2014
fot. Fot. International Short Film Festival - Clermont-Ferrand
Historia festiwali. Saloniki
Historia festiwali.Valladolid
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2024
Scroll