PORTAL
start
Aktualności
Filmy polskie
Box office
Baza wiedzy
Książki filmowe
Dokument
Scenarzyści
Po godzinach
Blogi
Konkursy
SFP
start
Wydarzenia
Komunikaty
Pożegnania
Zostań członkiem SFP
Informacje
Dla członków SFP
Kontakt
ZAPA
www.zapa.org.pl
Komunikaty
Informacje
Zapisy do ZAPA
Kontakt
KINO KULTURA
www.kinokultura.pl
Aktualności
Informacje
Repertuar
Kontakt
STUDIO MUNKA
www.studiomunka.pl
Aktualności
Informacje
Zgłoś projekt
Kontakt
AKTORZY POLSCY
www.aktorzypolscy.pl
Aktualności
Informacje
Szukaj
Kontakt
FILMOWCY POLSCY
www.filmowcypolscy.pl
Aktualnosci
Informacje
Szukaj
Kontakt
MAGAZYN FILMOWY
start
O magazynie
Kontakt
STARA ŁAŹNIA
www.restauracjalaznia.pl
Aktualności
Informacje
Rezerwacja
Kontakt
PKMW
start
Aktualności
Filmy
O programie
Kontakt
Portal
SFP
ZAPA
Kino Kultura
Studio Munka
Magazyn Filmowy
Stara Łaźnia
PKMW
Aktorzy Polscy
Filmowcy Polscy
MENU
Mannheim-Heilderberg to jeden z najstarszych festiwali filmowych. Założony w 1952 roku początkowo był najważniejszym festiwalem filmów krótkometrażowych na świecie. Z czasem pojawiły się tu dokumenty o pełnym metrażu, a potem pełnometrażowe fabuły - ale wyłącznie debiuty.
Przez dłuższy czas wyświetlano wszystkie trzy kategorie filmów jednocześnie, ale z biegiem lat fabularne dokumenty wyparły niemal zupełnie krótki metraż. W latach 60., a zwłaszcza 70. to festiwal w Mannheim odpowiadał na pytanie, czym żyje młodzież filmowa na całym świecie.

Dla wielu początkujących twórców Mannheim stał się trampoliną do międzynarodowej kariery. W 1975 roku wystartował tu Krzysztof Kieślowski swoim „Personelem”, który od razu otrzymał Grand Prix i nagrodę Katholische Filmarbeit. Festiwal pochwalić się może długą listą zarekomendowanych światu debiutantów, takich jak Francois Truffaut, Wim Wenders, Rainer Werner Fassbinder, Jim Jarmusch, Lars von Trier czy Thomas Vinterberg.

  kadr z

Konsekwentny kierunek na debiuty utrzymywała wieloletnia dyrektorka artystyczna Mannheim Fee Vaillant, dobrze znana w krajach Europy Wschodniej. Specyfika Mannheim została doceniona przez największe festiwale, zwłaszcza Cannes, które utworzyło dla pierwszego filmu autora wysoko cenioną nagrodę Złotej Kamery. Od 2007 roku Mannheim nie wyświetla już w ogóle krótkich metraży.

Z Fee Vaillant stowarzyszyli się dwaj młodzi filmowcy Beatling i Kotz. Przejąwszy władzę zlękli się najwidoczniej, że festiwal debiutów z samego założenia operuje tylko nieznanymi nikomu nazwiskami. Przekształcili więc Mannheim w festiwal filmów fabularnych ze specjalnym akcentem na kinematografie młode, mało znane na światowych rynkach – co jednak nie było szczególnym ewenementem. Szybko okazało się, że samoograniczenie do debiutów przynosi festiwalowi większe korzyści. Powrócono więc do formuły poprzedniej, ze skrupulatnie przestrzeganym warunkiem, że pokazywany w Mannheim film musi tu mieć premierę światową.

W 1990 roku festiwal objął swym zasięgiem także uniwersytecki Heidelberg, połączony z Mannheim tramwajem, stąd poszerzeniu uległa jego nazwa (Mannheim-Heidelberg), a w pewnym sensie także krąg odbiorców. W 1998 r. zaczęto przyznawać wyróżnienie Master of Cinema dla twórców, którzy wzbogacili sztukę filmową o innowacyjność i bezkompromisowość-. Ostatnimi wyróżnionymi byli Atom Egoyan, Aleksander Sokurow i Wim Wenders.

W 2011 roku festiwal odbył się po raz sześćdziesiąty i zgromadził 60 tysięcy widzów. Główną nagrodę przyznano filmowi „Parked” Irlandczyka Darragha Byrne’a, zaś "Lęk wysokości" Bartosza Konopki otrzymał Specjalne Wyróżnienie Jury. Po raz drugi odbyło się również Meeting Place – międzynarodowe spotkanie producentów i dystrybutorów, którzy zamierzają produkować albo rozpowszechniać inteligentne kino debiutantów.

W tym roku dyrektor artystyczny Michael Kotz sformułował następujące hasło festiwalu: -Żyć! Ale jak?-. W pierwszych słowach autorskiej eksplikacji rozwija je tak: -Co jest w życiu najważniejsze? Co nam daje szczęście? Zrobienie kariery? Liczą się przyjaciele, życiowy partner, własne dzieci? Potrzebujemy natury czy wielkomiejskiego gwaru?-. Na te pytania mają odpowiedzieć festiwalowe filmy.



Jerzy Płażewski
Magazyn Filmowy SFP, 22, 2013
  20.01.2014
Festiwale filmowe. Tribeca
Festiwal w Hawanie
Copyright © by Stowarzyszenie Filmowców Polskich 2002 - 2021
Scroll